Η σημασία των ελαστικών στην οδική ασφάλεια

0
43

Κανένας οδηγός δεν πρέπει να ξεχνάει ότι η επαφή του αυτοκινήτου με τον δρόμο είναι τέσσερις (4) παλάμες.

Αυτή η μικρή επιφάνεια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ασφάλεια μας αλλά και την οδική ασφάλεια και θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της κάθε στιγμής.

Το ελαστικό του αυτοκινήτου πρέπει να έχει ένα μεγάλο εύρος προσαρμογής και να συνδυάζει ασφάλεια και άνεση.

Η επιλογή του ελαστικού

Η τεχνολογία των ελαστικών σήμερα έχει φτάσει σε πολύ υψηλό επίπεδο και δύσκολα ξεχωρίζει κάποιος κατασκευαστής έναντι των άλλων. Αυτό που απομένει σε εμάς είναι τι τύπο ελαστικού θα διαλέξουμε για το αυτοκίνητο μας. Το ελαστικό το επιλέγουμε σε σχέση με:

  • τον τύπο του οχήματος μας
  • Τις διαστάσεις της ζάντας
  • Την ταχύτητα που κινούμαστε
  • Τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή που κινούμαστε
  • Το είδος των δρόμων που κινούμαστε
  • Την ετικέτα του ελαστικού για να γνωρίζουμε την κατηγορία του σε σχέση με την οικονομία, την πρόσφυση σε βρεγμένο έδαφος, τον θόρυβο

Η αλλαγή των ελαστικών

Η αλλαγή των ελαστικών πραγματοποιείτε περίπου κάθε 40.000 χλμ. (ή τέσσερα χρόνια αν ο οδηγός κάνει 10.000 χλμ/έτος) ενώ για να αποφεύγεται η ανομοιογενής φθορά τους καλό είναι να σταυρώνονται (αλλαγή χιαστί ή οι εμπρός με τους πίσω τροχούς) σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Δεν έχει σημασία η εποχή για αλλαγή ελαστικού, είναι μύθος ότι τα ελαστικά τα αλλάζουμε το φθινόπωρο. Όταν φθείρονται τότε αυτά πρέπει να αντικαθιστώνται.

Καθυστερώντας την αλλαγή ελαστικών στο αυτοκίνητο δεν κάνουμε οικονομία καθώς σε ένα σετ ελαστικών για ένα συμβατικό αυτοκίνητο που έχει διάρκεια ζωής περίπου 4 χρόνια ή 40.000 km και εμείς το αλλάξουμε στα 5 χρόνια ή 50.000 km, θα «εξοικονομήσουμε» ένα σετ ελαστικών μετά από 20 χρόνια ή 200.000 km. Πιο πιθανό είναι να έχουμε αλλάξει αυτοκίνητο νωρίτερα.

Σκεφθείτε ότι αν αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο και το κρατήσουμε 10 χρόνια θα χρειαστεί να αλλάξουμε ελαστικά 3 φορές.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η ποιότητα ενός ελαστικού δεν επηρεάζεται από την ημερομηνία παραγωγής του αρκεί να αποθηκεύεται σε σκοτεινό και δροσερό μέρος

Τι μπορώ να κάνω εγώ;

Ως ιδιοκτήτης ενός οχήματος μπορώ να διατηρώ τα ελαστικά μου σε καλή κατάσταση κάνοντας τα παρακάτω:

  • Έλεγχος πίεσης 1 φορά τον μήνα
  • Ο έλεγχος της πίεσης των ελαστικών γίνετε όταν τα ελαστικά είναι κρύα
  • Όταν τα ελαστικά είναι ζεστά η πίεση αυξάνετε κατά 0,3 bar
  • Σε κάθε μεταβολή της θερμοκρασίας κατά 10ο C μεταβάλλεται η πίεση κατά 0,1 bar
  • Στον ίδιο άξονα τα ελαστικά έχουν ίδια πίεση
  • Μην ξεχνάτε την ρεζέρβα
  • Ελέγξτε τον δείκτη φθοράς του ελαστικού (
  • Ελέγξτε για ρωγμές, σκασίματα, καρούμπαλα
  • Όταν είναι φορτωμένο το αυτοκίνητο αυξήστε την πίεση στα ελαστικά σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή
  • Όταν ρυμουλκείτε τρέιλερ αυξήστε την πίεση στα ελαστικά σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή

Αναρωτηθήτε αν γνωρίζεται τι πίεση πρέπει να βάζετε στα ελαστικά σε νορμάλ συνθήκες και συνθήκες φορτωμένου οχήματος.

Αν δεν έχετε την κατάλληλη πίεση στα ελαστικά (μικρότερη) τότε έχετε αυξημένη κατανάλωση, μεγαλύτερη φθορά των ελαστικών και σε περίπτωση που ρυμουλκείτε τρέιλερ φθείρεται και ο δίσκος του συμπλέκτη.

Έλεγχος των ελαστικών

Ο έλεγχος των ελαστικών γίνεται οπτικά παρατηρώντας το βάθος των αυλακώσεων και το φάγωμα προς το πλάι. Η φθορά εξαρτάται από το οδηγικό στιλ του καθενός το είδος των διαδρομών, τα φορτία του αυτοκινήτου, την πίεση των ελαστικών.

Το βάθος των αυλακώσεων πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,6 χιλιοστά και αυτό μπορείτε να το δείτε από τον δείκτη φθοράς του ελαστικού (TWI).

Στην περίπτωση που το τιμόνι παρουσιάζει τρέμουλο σε κάποια ταχύτητα (π.χ. στα 100-120 χλμ/ώρα) απαιτείται ζυγοστάθμιση του/των τροχών .

Ζυγοστάθμιση γίνεται κάθε φορά που αλλάζονται τα ελαστικά· υπάρχει περίπτωση ζυγοστάθμισης όταν αλλάξουμε ελαστικό λόγω κλαταρίσματος ή αποκολληθεί κάποιο ζύγι από τον τροχό.

Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο «τραβάει» δεξιά ή αριστερά απαιτείται ευθυγράμμιση.

Μην παραμελήσετε καμία από τις δύο περιπτώσεις γιατί τα ελαστικά καταπονούνται ιδιαίτερα και ασύμμετρα.