Τρίτη Ηλικία και οδήγηση.

0
138

Σήμερα 1η Οκτωβρίου 2017 είναι η Παγκόσμια Ημέρα των Ηλικιωμένων, γνωστή και ως «Παγκόσμια Ημέρα για την Τρίτη Ηλικία» υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1990, για να αποτίσει τον οφειλόμενο φόρο τιμής στους ηλικιωμένους, αλλά και να επισημάνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Ένα από τα σύγχρονα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι και η οδήγηση και το ερώτημα που πλανάτε:

Ποιος, τι, γιατί: πόσο επικίνδυνοi είναι οι ηλικιωμένοι οδηγοί; Θα πρέπει μετά από μία ηλικία να τους αφαιρούν το δικαίωμα στην οδήγηση; 

Υπάρχουν κατά καιρούς πολύ γνωστές ιστορίες για ηλικιωμένους οδηγούς που μπήκαν σε λάθος ρεύμα σε αυτοκινητόδρομο ή σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης.

Αλλά πόσο επικίνδυνοι είναι οι ηλικιωμένοι οδηγοί;

Δεν υπάρχει καμία απόδειξη πώς οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν ατύχημα, και δεν υπάρχει σε καμία ευρωπαϊκή χώρα κάποιος νόμος που να περιορίσει την αδειοδότηση ή εντολή για επιπλέον εκπαίδευση με βάση την ηλικία (εκτός θεμάτων που αφορούν ιατρικά θέματα που ισχύει για όλους τους οδηγούς ανεξαρτήτως ηλικίας).

Για το 2015 σύμφωνα με την Ελληνική στατιστική υπηρεσία σε σύνολο παθόντων 14.899 σε τροχαία ατυχήματα, πάνω από 70 ετών ήταν 1544 και από αυτούς στην θέση του οδηγού ήταν οι 597, σε αντίθεση σε ηλικία από 18 έως 69 στην θέση του οδηγού ήταν οι 8.744.

Η στατιστική καταγράφει ότι οι νέοι οδηγοί κάτω των 24 ετών έχουν διπλάσιες συγκρούσεις από τις αναμενόμενες με βάση τον αριθμό οδηγών, και οι ηλικιωμένοι οδηγοί έχουν τις μισές από τις αναμενόμενες.

Γενική παραδοχή είναι, ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι εξίσου ασφαλείς με οποιονδήποτε άλλο οδηγό, αλλά υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις.

Σε σημεία-κλειδιά όπως σε κόμβους υψηλής ταχύτητας, υψηλής, σε κυκλικούς κόμβους υψηλής ταχύτητας, στα σημεία εισόδου σε αυτοκινητόδρομους και σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης όπου οι οδηγοί απαιτείται να κοιτάξουν γύρω τους γρήγορα και να πάρουν γρήγορες αποφάσεις – μερικοί οδηγοί ηλικίας άνω των 70 ζορίζονται”. Οπουδήποτε αλλού – στις πόλεις, στην ύπαιθρο, στην προσπέραση – είναι εξ ίσου καλοί με τον καθένα.

Αυτήν την στιγμή, από την ηλικία των 65 ετών οι οδηγοί έχουν την υποχρέωση να ελέγχονται από ιατρούς (οφθαλμίατρο, παθολόγο) κάθε 3 χρόνια και από την ηλικία των 80 κάθε 2 χρόνια για να δικαιούνται να οδηγούν (ανανέωση άδειας οδήγησης).

Υπάρχουν τεράστια οφέλη για τους ανθρώπους που οδηγούν, τους βοηθά να αισθάνονται πιο δυνατοί. Αυτό που χρειάζεται να κάνουν είναι να επισκέπτονται τον οπτικό τους
τακτικά, και να πηγαίνουν σε ανεξάρτητα κέντρα αξιολόγησης, αν υπάρχει “πρόβλημα”. Τα «αυθαίρετα ηλικιακά όρια» δεν είναι η απάντηση. Υπάρχουν κάποια στοιχεία πως η ξαφνική διακοπή της οδήγησης και η έλλειψη κινητικότητας οδηγεί σε κατάθλιψη, έτσι πρέπει να κρατήσουμε τους ανθρώπους ανεξάρτητους για όσο περισσότερο είναι δυνατόν. Το βασικό ζήτημα είναι για τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας, να αρχίσουν να προετοιμάζονται για αυτό νωρίς ώστε να έχουν άλλες επιλογές.

Ένα πρόγραμμα, μία πρόληψη, πρέπει να νοιαστούμε.

Το ζήτημα δεν είναι να απαγορεύουμε κάποιον να οδηγεί αλλά τι θα κάνουμε για να οδηγεί με ασφάλεια για όσο μπορεί. Όσον αφορά τους οδηγούς της τρίτης ηλικίας επισημάνουμε ότι:

  • Αξιολόγηση. Η σωστότερη αξιολόγηση εξαρτάται από την πείρα. Η ιστορία μας παρέχει πολλά παραδείγματα ηγετών οι οποίοι συνέβαλαν στην ροή της σε μεγαλύτερη ηλικία. Ακόμα και σήμερα, οι περισσότεροι ηγέτες στον κόσμο ξεπερνάνε την ηλικία των 60.
  • Εμπειρία. Οι ηλικιωμένοι διαθέτουν πλούσια πείρα. Οι περισσότεροι από εμάς, έως την ηλικία των 80, διαθέτουμε οδηγητική εμπειρία πολλών ετών σε διαφορετικά οδοστρώματα και καταστάσεις.
  • Ζωτικότητα. Με τα σημερινά δεδομένα, οι ηλικιωμένοι ζουν περισσότερο, με πιο υγιή και δραστήριο τρόπο.
  • Υπευθυνότητα. Σαν ηλικιακή ομάδα, οι ηλικιωμένοι είναι αρκετά υπεύθυνοι. Πολύ μικρό ποσοστό ηλικιωμένων οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ.
  • πολλές καταστάσεις. Αποδεδειγμένα, οι ηλικιωμένοι μπορούν να προσαρμοστούν σε πολλές καταστάσεις – που προκύπτουν σε αυτοκινητόδρομους. Πολλοί επίσης έχουν αλλάξει τις οδηγητικές τους συνήθειες. Παραδείγματος χάριν, επιλέγουν να μην οδηγούν κατά τις νυχτερινές ώρες, υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες ή σε κυκλοφοριακή συμφόρηση. Αυτή η ικανότητα προσαρμογής έχει μεγάλη σημασία καθώς αντιλαμβανόμαστε τις συνέπειες της ηλικίας.

Αυτό σημαίνει ότι εμείς και η πολιτεία θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα πρόγραμμα που στόχο θα έχει:

  • Ενισχύσουμε τις ικανότητες των ηλικιωμένων οδηγών
  • Συζητήσουμε για την επίδραση της ηλικίας στην οδήγηση
  • Βοηθήσουμε στο χειρισμό ειδικών καταστάσεων κατά την οδήγηση σε κίνηση
  • Επαναλάβουμε ορισμένους κανόνες οδήγησης και πινακίδες κυκλοφορίας
  • Να βοηθήσουμε στην ακίνδυνη οδήγηση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα
  • Να βοηθήσουμε να αποφασίσετε πότε πρέπει να περιορίσετε ή να σταματήσετε την οδήγηση

Οι συνέπειες της ηλικίας

Σαν οδηγοί, όλοι έχουμε διαφορετικές ικανότητες και συνήθειες. Όλοι οι οδηγοί πρέπει να γνωρίζουν καλά τις ικανότητές τους και τα όριά τους για να μπορούν να λαμβάνουν τις σωστές αποφάσεις (όπως για το πότε και πού να οδηγούν).

Αν και όλοι γερνάμε διαφορετικά, εν τούτοις, όλοι παρατηρούμε τις αλλαγές στο σώμα μας με το πέρασμα του χρόνου. Παρόλο που αυτές οι αλλαγές δεν έχουν πολύ έντονη επίδραση στην καθημερινή μας ζωή, μπορούν, όμως, να επηρεάσουν την οδήγηση.

Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και μια μικρή αλλαγή που επιφέρει η ηλικία μπορεί να έχει μεγάλη
διαφορά στις οδηγικές συνήθειες. Η ενημέρωση σχετικά με την επίδραση της ηλικίας στην οδήγηση, αποτελεί το πρώτο βήμα στην προσπάθεια παραμονής σας στην οδήγηση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Γνωρίζοντας τον εαυτό μας

Μεγάλη σημασία έχει να γνωρίζουμε το βαθμό της ικανότητάς μας.

Γνωρίζετε ότι οι οδηγοί πολλές φορές πρέπει να λαμβάνουν 8 έως 12 αποφάσεις κάθε χιλιόμετρο; Μερικές φορές, ο χρόνος για αυτές τις αποφάσεις είναι λιγότερος από μισό δευτερόλεπτο.

Όραση

Διάφορες παθήσεις μπορούν επίσης να επηρεάσουν την όραση. Σε ηλικία των 75 ετών,   σχεδόν οι μισοί από εμάς έχουν καταρράκτη, ενώ ένας στους τέσσερις έχει καταρράκτη σε προχωρημένο στάδιο. Ο καταρράκτης μπορεί να παρομοιαστεί με έναν “καταρράκτη” μπροστά στα μάτια σας και μπορεί να επηρεάσει σοβαρά την ικανότητα οδήγησής σας. Το ευχάριστο είναι ότι σήμερα αυτό το πρόβλημα διορθώνεται εύκολα.

Άλλες παθήσεις των ματιών που μπορούν να οδηγήσουν στη μείωση της όρασης ή και στην απώλειά της είναι το γλαύκωμα και ο κηλιδώδης εκφυλισμός (απώλεια της κεντρικής όρασης). Το γλαύκωμα, εάν διαγνωσθεί εγκαίρως, θεραπεύεται στις περισσότερες περιπτώσεις με επιτυχία. Υπάρχουν πολλές και αποτελεσματικές θεραπείες για όσους πάσχουν από κηλιδώδη εκφυλισμό. Συστηματικοί έλεγχοι της όρασης μπορούν να οδηγήσουν στην έγκαιρη διάγνωση αυτών των παθήσεων.

Οι σταδιακές αλλαγές στην όραση, καθώς μεγαλώνουμε, μπορούν να οδηγήσουν στα εξής
προβλήματα:

  • Δε βλέπουμε καθαρά (ιδιαίτερα το πρωί ή αργά το βράδυ)
  • Δεν υπολογίζουμε τις αποστάσεις
  • Έχουμε μεγαλύτερη ευαισθησία στην αντηλιά (όπως συνδυασμός βροχής και ηλιακού
    φωτός στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου)

Η όρασή σας εξετάζεται όταν ανανεώνετε το δίπλωμα οδηγήσεως για την πιστοποίηση της
ικανότητάς σας. Εάν έχετε κάποιο από τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, επισκεφθείτε το γιατρό σας.

Να θυμάστε ότι πρέπει να γυρνάτε το κεφάλι ή το σώμα σας για να ελέγχετε το τυφλό σημείο του οπτικού σας πεδίου και γενικά την κατάσταση γύρω σας. Τοποθετείστε αισθητήρες η βοηθητικούς καθρέπτες, προμηθευτείτε γυαλιά για την νύχτα.

Ακοή

Σε ηλικία 65 ετών, το ένα τρίτο από εμάς παρουσιάζει μερική απώλεια ακοής. Σταδιακά η απώλεια αυξάνεται. Παθήσεις όπως η εμβοή και οι μολύνσεις μπορούν επίσης να επηρεάσουν την ακοή.

Συστηματικοί έλεγχοι μπορούν να βοηθήσουν στην έγκαιρη διάγνωση προβλημάτων τέτοιου είδους. Το ευχάριστο είναι ότι καθημερινά αναπτύσσονται καινούριες μέθοδοι για την βελτίωση της ακοής.

Η απώλεια της ακοής επηρεάζει την ικανότητα να ακούει κανείς τις κόρνες, τις σειρήνες και τα φρεναρίσματα. Ενδεχομένως να χρειάζεται να βασίζεστε περισσότερο στην όρασή σας προκειμένου να αναπληρώσετε την εξασθενημένη ακοή σας.

Ευελιξία, κινητικότητα και αντοχή

Με το πέρασμα των χρόνων, μειώνεται η ευελιξία και η κινητικότητά μας στο λαιμό, στους ώμους, στα χέρια και το σώμα. Η έλλειψη ευλυγισίας επιδρά στην ικανότητα να:

  • Ελέγχουμε το τυφλό σημείο του οπτικού πεδίου
  • Παρακολουθούμε την κίνηση και τους πεζούς στη διασταύρωση
  • Εισερχόμαστε σε οδούς με κυκλοφορία
  • Παραχωρούμε σωστά προτεραιότητα, πραγματοποιούμε οπισθοπορειά και στάθμευση

Πολλοί άνθρωποι σε προχωρημένη ηλικία πάσχουν από αρθρίτιδα. Η οστεοαρθρίτιδα, η πιο
συνηθισμένη μορφή αρθρίτιδας, προσβάλλει τις κλειδώσεις του σώματος ενώ δημιουργεί οίδημα και άλγος. Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι λιγότερο συνηθισμένη αλλά πιο οδυνηρή.

Και οι δύο μορφές της αρθρίτιδας, όμως, δυσκολεύουν την κίνηση. Η οστεοπόρωση (ασθένεια των οστών) επίσης μπορεί να καταστήσει την κίνηση δύσκολη και οδυνηρή.

Παράλληλα με την ευελιξία και την κινητικότητα, ελαττώνεται και η δύναμη σε ηλικιωμένα άτομα, ιδιαίτερα εάν δεν γυμνάζονται. Η δύναμη στα χέρια έχει μεγάλη σημασία για τον έλεγχο του τιμονιού, ειδικά όταν απαιτούνται γρήγορες ή άμεσες κινήσεις. Η δύναμη στα πόδια είναι σημαντική για τα πεντάλ των φρένων και του γκαζιού ειδικά σε καταστάσεις που απαιτούν γρήγορη δράση.

Το ευχάριστο είναι ότι η ευελιξία, η αντοχή και ο χρόνος αντίδρασης μπορούν να βελτιωθούν με τακτική εξάσκηση.

Συγκέντρωση και χρόνος αντίδρασης

  • Χρόνο αντίδρασης (πιο βραδύς)
  • Στη συγκέντρωση (αποσπάται πιο εύκολα) και
  • Στο συντονισμό (υπάρχει δυσκολία)

Ασθένειες όπως Πάρκινσον και το εγκεφαλικό επεισόδιο μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την αυτοσυγκέντρωση, το συντονισμό και το χρόνο αντίδρασης

Είναι πάντοτε προτιμότερο να αποφεύγετε τις δυσμενείς οδηγικές συνθήκες, όταν υπάρχει
τέτοια δυνατότητα

Οι πιθανές επιπτώσεις των φαρμάκων στην οδήγηση

  • Υπνηλία
  • Ζάλη
  • Θαμπή όραση
  • Δυσκολία συγκέντρωσης και παραμονής σε κατάσταση αγρυπνίας
  • Σύγχυση
  • Κενά μνήμης
  • Δυσκολία κατά την παραμονή σε σωστή πορεία (παραμονή σε σωστή λωρίδα)

Εάν παρουσιάζετε κάποιο από αυτά τα συμπτώματα, δεν πρέπει να οδηγείτε. Περιμένετε ώσπου να αισθανθείτε καλύτερα, πάρτε ταξί ή ζητήστε από κάποιον να σας οδηγήσει στον προορισμό σας. Εάν σας παρουσιαστεί κάποιο από αυτά τα συμπτώματα κατά την οδήγηση, καταλάβετε την λωρίδα έκτακτης ανάγκης και ξεκουραστείτε. Ειδοποιήστε το γιατρό σας.

Ορισμένα φάρμακα (όπως ηρεμιστικά, αντικαταθλιπτικά, υπνωτικά και ορισμένα παυσίπονα) είναι πιθανόν να δημιουργήσουν τα συμπτώματα αυτά και να επηρεάσουν την οδηγητική σας ικανότητα. Ορισμένα αντιισταμινικά φάρμακα (κατά των αλλεργιών) καθώς και συνταγές κατά του κρυολογήματος και της γρίπης μπορούν επίσης να προκαλέσουν υπνηλία.

Φάρμακα με συνταγή αλλά και χωρίς (‘φυσικά’ ή με ‘βάση τα βότανα’) μπορεί να προκαλούν παρενέργειες. Φάρμακα, τα οποία πωλούνται χωρίς τη συνταγή γιατρού σε συνδυασμό με αυτά που ενδεχομένως λαμβάνετε μπορούν να προκαλέσουν παρενέργειες ή να αλλοιώσουν τη δράση των φαρμάκων σας.

Να διαβάζετε πάντοτε προσεκτικά τις προειδοποιητικές ετικέτες των σκευασμάτων! Αν δεν
είστε απολύτως σίγουροι, ρωτήστε το φαρμακοποιό.

Οι μεγαλύτερη στην ηλικία πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Γιατί;

  • Οι ηλικιωμένοι συνήθως κάνουν χρήση περισσότερων φαρμάκων
  • Ο κίνδυνος από τις παρενέργειες και επιπλοκές αυξάνεται με τον αριθμό των φαρμάκων που λαμβάνονται
  • Με την ηλικία, το σώμα αντιδρά διαφορετικά. Απαιτείται περισσότερος χρόνος για τη διάσπαση ή την απορρόφηση ενός φαρμάκου
  • Αυτό αφορά και το αλκοόλ. Ενώ οι ηλικιωμένοι καταναλώνουν λιγότερη ποσότητα αλκοόλ, εντούτοις, είναι αρκετή να επηρεάσει αρνητικά την οδήγησή τους. Η χρήση
    του αλκοόλ σε συνδυασμό με κάποια φάρμακα μπορεί να αποβεί πολύ επικίνδυνη
  • Άλλοι παράγοντες όπως προβλήματα υγείας μπορούν να μεταβάλλουν την αντίδραση
    του σώματος στο αλκοόλ και σε συγκεκριμένα φάρμακα.

Σωστές πρακτικές για τη διατήρηση της οδηγητικής ικανότητας

Καθώς περνάει η ηλικία, απαιτείται μεγαλύτερη προσοχή για το τι συμβαίνει γύρω μας. Η ευλυγισία του λαιμού και του σώματος δε μας επιτρέπουν να βλέπουμε με ευκολία τα πράγματα γύρω μας. Για να παραμείνουμε ικανοί οδηγοί θα πρέπει:

  • Να προβαίνουμε σε τακτικούς ιατρικούς ελέγχους, σε ελέγχους όρασης και ακοής
  • Να προσέχουμε το σώμα μας (σωστή διατροφή, επαρκής ύπνος)
  • Να γυμναζόμαστε
  • Να εξασκούμαστε πνευματικά
  • Να ενημερωνόμαστε για τις παρενέργειες των φαρμάκων και του αλκοόλ

Οι τακτικοί ιατρικοί έλεγχοι καθώς και η ανανέωση των φαρμάκων είναι απαραίτητες διαδικασίες για την έγκαιρη πρόληψη και θεραπεία των διαφόρων ασθενειών. Σωστή διατροφή, αρκετός ύπνος, πνευματική εξάσκηση (διάβασμα, λύση σταυρόλεξων ή παιχνίδια τράπουλας) επίσης μας βοηθούν στη διατήρηση της αυτοσυγκέντρωσης κατά την οδήγηση.

Οι συστηματικές ασκήσεις βελτιώνουν την ευελιξία, την αντοχή, την ισορροπία, το συγχρονισμό. Βοηθούν στη σωστή οδήγηση και στην αποφυγή πιθανής πτώσης.

Το ευχάριστο είναι ότι ποτέ δεν είναι αργά να ξεκινήσετε την άσκηση και θα διαπιστώσετε αμέσως τη διαφορά στη φόρμα σας.

Προσωπικό πρόγραμμα δράσης

Το να γνωρίζετε καλά τις ικανότητές σας είναι το κλειδί για την ασφαλή οδήγηση (τόσο για την προσωπική σας ασφάλεια, όσο και για την ασφάλεια των συνοδηγών και των άλλων οδηγών).

Πολλοί άνθρωποι αλλάζουν τις οδηγικές τους συνήθειες με το πέρασμα του χρόνου χωρίς, όμως, να το παρατηρούν. Άλλοι, ωστόσο, δεν αντιλαμβάνονται τις αλλαγές που βιώνουν, οι οποίες επηρεάζουν την οδηγητική τους ικανότητα. Αυτή η Ενότητα σας παρέχει συμβουλές για το πως να συμβιβάζεστε με διάφορες δυσκολίες στην οδήγηση.
Πρέπει να εκτιμήσετε με ειλικρίνεια τις ικανότητές σας και να δημιουργήσετε το Προσωπικό σας πρόγραμμα δράσης για ασφαλή οδήγηση.

  1. Κυκλώστε κάθε πρόταση (δυσκολία ή πρόβλημα) που σας αφορά, έπειτα
  2. Κυκλώστε όποιες από τις παρακάτω οδηγίες βρίσκετε πιο βοηθητικές.

Όραση κατά τις νυχτερινές ώρες και αντηλιά

  1. Κατά την οδήγηση τις νυχτερινές ώρες δυσκολεύεστε να δείτε;
  2. Σας ενοχλεί η αντηλιά ή τα φώτα άλλων αυτοκινήτων;
  3. Αισθάνεστε την ανάγκη να μειώσετε ταχύτητα προκειμένου να αναγνωρίσετε άγνωστες πινακίδες;

Οδηγίες

  • Αποφύγετε την οδήγηση κατά τις νυχτερινές ώρες
  • Εάν, όμως, είναι απαραίτητη αφήστε χρόνο προσαρμογής για τα μάτια σας (5’)
  • Αποφύγετε την αντηλιά και κοιτάξτε προς τη δεξιά πλευρά του δρόμου και όχι απευθείας στα οχήματα της αντίθετης πορείας
  • Οδηγείτε, όπου είναι εφικτό, σε δρόμους με καλό φωτισμό
  • Εξετάζετε συχνά την όρασή σας
  • Διατηρείτε το παρμπρίζ, το τζάμι εσωτερικά και τα φώτα του αυτοκινήτου καθαρά
  • Φοράτε καλά γυαλιά ηλίου
  • Ανάβετε τα φώτα 30 λεπτά πριν τη δύση του ηλίου
  • Φοράτε πάντα τα γυαλιά που σας συνέστησε ο γιατρός πρόσφατα, όχι τα παλιά σας γυαλιά ή τα γυαλιά κάποιου άλλου

Περιφερειακή όραση και ευλυγισία

  1. Δυσκολεύεστε να γυρίσετε προκειμένου να ελέγξετε το τυφλό σημείο του οπτικού σας πεδίου;
  2. Εκπλήσσεστε όταν διαπιστώνετε στο πλάι σας διερχόμενα οχήματα;
  3. Τυχαίνει να μην παρατηρείτε πεζούς ή ποδηλάτες σε διασταύρωση;

Οδηγίες

  • Κάνετε τακτικά ασκήσεις ευλυγισίας
  • Προσέξτε καλά τι συμβαίνει και στις δύο πλευρές του αυτοκινήτου σας καθώς και μπροστά στο δρόμο
  • Ελέγχετε συχνά τους καθρέφτες. Μειώστε το τυφλό σημείο του οπτικού σας πεδίου αριστερά ρυθμίζοντας τους πλευρικούς καθρέπτες. Αρχικά, γυρίστε το κεφάλι σας προς το παράθυρο, ρυθμίστε τον καθρέπτη σας προς τα έξω έτσι, ώστε όταν κοιτάζετε στην εσωτερική γωνία του καθρέπτη βλέπετε ίσα-ίσα το πλαϊνό τμήμα του οχήματός σας. Εάν χρησιμοποιείτε καθρέφτη με μεγάλη γωνία εξασκηθείτε πριν τη χρήση του.
  • Μην οδηγείτε στο τυφλό σημείο του οπτικού πεδίου των άλλων οχημάτων Ελέγχετε πάντοτε πριν πραγματοποιήσετε οπισθοπορεία
  • Προσέχετε τους πεζούς σε διασταυρώσεις. Να θυμάστε πάντα ότι έχουν προτεραιότητα.
  • Προσέχετε τις πινακίδες και τα σήματα ειδικά στις διαβάσεις των πεζών και στις σχολικές περιοχές.
  • Να αποφεύγετε την οπισθοπορεία σε χώρους στάθμευσης.
  • Να σταθμεύετε το αυτοκίνητό σας με τρόπο, ώστε να μπορείτε να φύγετε προχωρώντας εμπρός.

Κρίση και αντίδραση

Δυσκολία στο να ελέγχετε τις αποστάσεις και καθυστερημένος χρόνος αντίδρασης μπορούν να καταστήσουν το σωστό χειρισμό κατά την γρήγορη κυκλοφορία προβληματικό.

  1. Δυσκολεύεστε να οδηγείτε σε μεγάλη κίνηση;
  2. Δυσκολεύεστε να εκτιμήσετε την ταχύτητα και την απόσταση των άλλων οχημάτων;
  3. Θεωρείτε ότι τα πράγματα είναι πολύ γρήγορα για εσάς προκειμένου να λάβετε σωστή απόφαση κατά την οδήγηση;

Οδηγίες

  • Τηρήστε αποστάσεις ασφαλείας από τα οχήματα που βρίσκονται γύρω από το δικό σας
  • Τηρήστε απόσταση 3 δευτερολέπτων από το προπορευόμενο όχημα
  • Ελαττώστε ταχύτητα σε κακές καιρικές συνθήκες ή συνθήκες κακού οδοστρώματος
  • Φρενάρετε απαλά και σταδιακά
  • Βεβαιωθείτε ότι οι μπροστινοί τροχοί είναι μπροστά ενώ περιμένετε να στρίψετε αριστερά
  • Προτιμήστε να κάνετε 3 δεξιές στροφές παρά μία αριστερή
  • Προσχεδιάζετε τη διαδρομή σας
  • Ελέγχετε τον εσωτερικό καθρέφτη όταν φρενάρετε.
  • Να εξασκείτε τακτικά το μυαλό σας (λύνοντας σταυρόλεξα ή παζλ)
  • Να αποφεύγετε την οδήγηση σε κακοκαιρία.
  • Να αποφεύγετε την οδήγηση σε μεγάλη κίνηση και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας
  • Να οδηγείτε εντός των ορίων ταχύτητας, καθώς η οδήγηση σε πολύ χαμηλές ταχύτητες δεν είναι ασφαλής
  • Επιλέξτε δρόμο με χαμηλότερα όρια ταχύτητας.
  • Οδηγείτε στη δεξιά πλευρά όπου αυτό είναι δυνατόν.
  • Προειδοποιήστε εγκαίρως για τις προσθέσεις σας και ελέγχετε τους καθρέφτες σας συχνά

Αυτοσυγκέντρωση

Τα μικρά κενά στην προσοχή μπορούν να οδηγήσουν στο να μην παρατηρήσετε σημαντικές πληροφορίες όπως φωτεινή σηματοδότηση, πινακίδες STOP και άλλες πινακίδες ελέγχου κυκλοφορίας.

  1. 1. Χάνεστε κατά την οδήγηση;
  2. Αλλάζετε λωρίδα ή εισέρχεστε σε κίνηση χωρίς να ελέγχετε;
  3. Έχετε την τάση να οδηγείτε πιο γρήγορα ή πιο αργά από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα;
  4. Είστε αφηρημένοι ή αποσπάται η προσοχή σας κατά την οδήγηση;

Οδηγίες

  • Μην επιτρέπετε στους επιβάτες, στο ράδιο ή στο κινητό τηλέφωνο να σας αποσπούν την προσοχή.
  • Φροντίστε να οδηγείτε κατά τις πρωινές ώρες εκτός αιχμής που είστε πιο ξεκούραστοι, η κίνηση και η αντηλιά είναι μειωμένες
  • Προγραμματίστε τη διαδρομή σας έτσι, ώστε να απαιτούνται λιγότερα δρομολόγια
  • Αποφύγετε δρόμους με πολλή κίνηση
  • Κάντε συχνά διαλείμματα, σταματάτε για να ξεκουραστείτε και να περπατήσετε λίγο
  • Αφήστε να οδηγήσει κάποιος άλλος όταν είσαστε κουρασμένοι ή σταματήστε για να
    ξεκουραστείτε
  • Αποφύγετε την οδήγηση σε δρόμους που δε γνωρίζετε καλά
  • Κατά την οπισθοπορεία, βεβαιωθείτε ότι η ταχύτητα είναι σωστά τοποθετημένη και το πόδι σας βρίσκεται στο σωστό πεντάλ
  • Μην οδηγείτε όταν είστε αναστατωμένοι
  • Μην οδηγείτε σε καταστάσεις που σας προκαλούν νευρικότητα
  • Ελέγχετε πάντοτε τους καθρέφτες και κοιτάζετε στο πλάι πριν αλλάξετε λωρίδα ή εισέλθετε σε κίνηση

Πηγή: Φυλλάδιο για την επιμόρφωση ηλικιωμένων Οντάριο, Φυλλάδιο του υπουργείου μεταφορών, στατιστική υπηρεσία, πρόγραμμα εκπαίδευσης Thessdrive IKE