Κατά την διάρκεια του χειμώνα μπορεί να επικρατούν ακραίες συνθήκες, είτε με χιόνια, είτε με παγετό. Οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν λάβει εκπαίδευση για την διαχείριση των οχημάτων τους αλλά και την συμπεριφορά τους σε αυτές τις συνθήκες.

Η διαχείριση και η συμπεριφορά μας, αφορά τα διαστήματα, πριν την εκδήλωση των φαινομένων, κατά την διάρκεια εκδήλωσης των φαινομένων και κατά την παύση των φαινομένων.

Προετοιμασία (πριν την εκδήλωση των φαινομένων)

Η πρόληψη είναι ο πιο φθηνός τρόπος αντιμετώπισης καταστάσεων.

Όταν σταθμεύουμε το αυτοκίνητο μας και περιμένουμε χιόνι ή παγετό πραγματοποιούμε τις παρακάτω ενέργειες (ανάλογα και με το που σταθμεύουμε το αυτοκίνητο μας).

  1. Το χειρόφρενο το αφήνουμε κατεβασμένο. Αν έχει υγρασία και παγώσει δεν θα απελευθερώνεται κατά την εκκίνηση.
  2. Βεβαιωνόμαστε ότι η μπαταρία μας έχει την απαραίτητη ισχύ για να εκκινήσει το αυτοκίνητο μας σε χαμηλή θερμοκρασία. Σε διαφορετική περίπτωση θα χρειαστούμε ή καλώδια εκκίνησης και μία άλλη πηγή ενέργειας ή starter.
  3. Σηκώνουμε τους υαλοκαθαριστήρες.
  4. Ψεκάζουμε με deicer (θα βρείτε στα βενζινάδικα και στα καταστήματα αξεσουάρ αυτοκινήτων) τις υάλινες επιφάνειες, τις κλειδαριές και τα λάστιχα από τις πόρτες του αυτοκινήτου. Σε περίπτωση που υπάρχει υγρασία στα λάστιχα από τις πόρτες, παγώνει και η πόρτα δεν ανοίγει. Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες ενδέχεται οι ηλεκτρικές κλειδαριές να μην λειτουργήσουν.
  5. Βάζουμε αντιπαγωτικό στο δοχείο υγρού του υαλοκαθαριστήρα.
  6. Ελέγχουμε την ικανότητα του ψυκτικού υγρού.
  7. Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών.
  8. Έχουμε γεμάτο ρεζερβουάρ.
  9. Ελέγχουμε τον χειμωνιάτικο εξοπλισμό του αυτοκινήτου (αλυσίδες, ξύστρα για χιόνια, deicer, τρίγωνο, γάντια, ισοθερμική κουβέρτα κλπ)
  10. Αν διαθέτουμε χειμερινά λάστιχα τα τοποθετούμε.

Οδήγηση (κατά την εκδήλωση των φαινομένων)

Η οδήγηση σε χιόνι ή παγετό απαιτεί δεξιότητα και γνώσεις.

  1. Καθαρίστε το αυτοκίνητο σας αν χρειαστεί πριν ξεκινήσετε.
  2. Αν χρειάζονται αλυσίδες τοποθετήστε πριν ξεκινήσετε.
  3. Βάλτε μπροστά τον κινητήρα και αφήστε να λειτουργεί στο ρελαντί για 30 δευτερόλεπτα. Ο χρόνος αυτός είναι αρκετός στα περισσότερα αυτοκίνητα (διαβάστε το εγχειρίδιο κατόχου) για να κυκλοφορήσουν τα λάδια στον κινητήρα. Ξεκινήστε οδηγώντας σε χαμηλές στροφές μέχρι να ανεβεί η θερμοκρασία του αυτοκινήτου.
  4. Ανάψτε τα φώτα για να σας βλέπουν.
  5. Ανοίξτε το σύστημα θέρμανσης και ενεργοποιήστε το σύστημα ξεθαμπώματος στο εμπρός και πίσω παρμπρίζ.
  6. Δοκιμάστε όταν, οι συνθήκες είναι κατάλληλες, να φρενάρετε,  για να αντιληφθείτε την πρόσφυση του οδοστρώματος. Αυτό θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε την ταχύτητα που θα αναπτύξετε. Αν φοράτε αλυσίδες αυτό δεν σας προστατεύει από την ολίσθηση κατά την πέδηση και κατά την κίνηση σε καμπύλη τροχιά. Είναι μόνα για την πρόσφυση κατά την κίνηση.
  7. Αν φοράτε αλυσίδες δεν πρέπει να ξεπερνάτε τα 50 χιλ/ώρα.
  8. Κατά την κίνηση τοποθετήστε μεγάλη ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων (τουλάχιστον τρίτη)
  9. Σε ανηφόρα αποφύγετε να κόψετε ταχύτητα εκτός αν δεν γίνετε.
  10. Σε κατηφόρα τοποθετήστε από νωρίς μικρή ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων για να μη χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε το φρένο (φρενάρει ο κινητήρας).
  11. Φροντίστε όταν οδηγείτε να διαχειρίζεστε την ταχύτητα του αυτοκινήτου ώστε να μη χρειάζεται να σταματάτε.
  12. Φροντίστε να έχετε μεγάλες αποστάσεις ασφαλείας που καθορίζονται από τις εκάστοτε συνθήκες .
  13. Κατά την αλλαγή κατεύθυνσης, οι χειρισμοί πρέπει να είναι αργοί και προοδευτικοί, αφού πάνω στο χιόνι και ειδικά στον πάγο η αλλαγή πορείας και γενικά η μεταβολή της κινητικής κατάστασης του αυτοκινήτου πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ομαλότερη. Προχωρείτε αργά και σταθερά, παίρνετε τις στροφές “γλυκά” και προσοχή στο φρένο: το ABS βοηθάει αλλά δεν κάνει θαύματα!
  14. Όταν γλιστράτε στο χιόνι, στρίψτε προς την πλευρά τις ολίσθησης, μη φρενάρετε, αλλά, πατήστε το συμπλέκτη (αυτό απελευθερώνει τους τροχούς από δυνάμεις που ασκούνται από τον κινητήρα) διορθώστε την πορεία με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και φρενάρετε μαλακά, αν χρειαστεί.
  15. Φρενάρισμα. Πρέπει να είστε πάντα σε επιφυλακή, διότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να τύχει κάποιο μη προγραμματισμένο φρενάρισμα και άσχετα από το πόσο καλό σύστημα διαθέτει το αυτοκίνητό σας, υπάρχει κίνδυνος αυξημένης ολίσθησης. Σε περίπτωση που είστε αναγκασμένοι να φρενάρετε απότομα προσπαθήστε να πατάτε και να αφήνετε το φρένο τόσο όσο να μην μπλοκάρουν οι τροχοί του αυτοκινήτου σας
  16. Αν υπάρχει πάγος η ενδεικνυόμενη ταχύτητα είναι της τάξης των 5 χιλ/ώρα.
  17. Αν οδηγείτε σε υψόμετρο μην ξεχνάτε ότι, άνω των 1.600 μέτρων, το πρώτο πράγμα που συμβαίνει είναι η σταθερή μείωση της πυκνότητας του αέρα με συνέπεια, για κάθε 100 μέτρα ύψους να χάνουμε 1 ίππο δύναμης από το κινητήρα. Έχουμε μεγάλη κατανάλωση και υπερθέρμανση του κινητήρα.
  18. Προσοχή στις γέφυρες, τα τούνελ και τις περιοχές με βλάστηση. Σε αυτές τις επιφάνειες ο πάγος σχηματίζεται γρηγορότερα, για αυτό προσαρμόστε την οδήγησή σας προληπτικά.