Η Ελλάδα είναι μία από τις τέσσερις (4) χώρες στην Ευρωπαική Ένωση που έχει νομοθετημένη την υποχρεωτική θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση για την απόκτηση άδειας οδήγησης.

Παρόλο που η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική έχει το χαμηλότερο σε αξία κόστος για την απόκτηση άδειας οδήγησης και τις περισσότερες σχολές οδηγών ανά χίλιους κατοίκους.

Η επιχείρηση σχολή οδηγών είναι κυρίως οικογενειακή επιχείρηση και στην πλειοψηφία τους οι σχολές οδηγών διαθέτουν ένα γραφείο ένα ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο. έναν εκπαιδευτή και ένα όχημα.

Η κατάσταση διαμορφώθηκε ως έχει λόγω της αναχρονιστικής νομοθεσίας που διέπει την ίδρυση και λειτουργία σχολής οδηγών με ένα Προεδρικό Διάταγμα (πδ 208/2002) που από το 2002 έχει γίνει μόνο μία τροποποίηση και αυτή ύστερα από προσφυγή μερίδας εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών το 2003.

Από το Προεδρικό Διάταγμα πολλά άρθρα του δεν ισχύουν γιατί καταργήθηκαν από άλλες διατάξεις όπως ο νόμος 3919, οι αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα οι αλλαγές στις διαδικασίες και άλλα πολλά.

Είναι συχνό το φαινόμενο να προσπαθήσεις να κάνεις μία αλλαγή σε προσωπική εταιρία και να σου ζητά η αρμόδια υπηρεσία να βγάλεις άδεια λειτουργίας σχολής οδηγώ από την αρχή.

Από το 1999 οι διοικήσεις του συνδικαλιστικού φορέα των σχολών οδηγών “προίκισαν” τον κλάδο με πολλά εφόδια όπως:

  • τα υποχρεωτικά θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα για την απόκτηση άδειας οδήγησης,
  • την υποχρεωτική παράσταση εκπαιδευτή στις πρακτικές εξετάσεις,
  • την δυνατότητα να λειτουργούν σχολές ΠΕΙ μέσα στα ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο.,
  • την απαλλαγή ΦΠΑ από τα επαγγελματικά διπλώματα και τα σεμινάρια ΠΕΙ
  • τη συγγραφή επαγγελματικού περιγράμματος
  • τη δυνατότητα να περιορίσουν την ισχύ των δικύκλων κατηγορίας Α2 και να μη τις αλλάξουν
  • τη δυνατότητα τοποθέτησης τρίτου καθίσματος σε φορτηγά και να μην τα αλλάξουν

και σίγουρα υπάρχουν και άλλα που φρόντισαν οι εκπρόσωποι του κλάδου να “κερδίσουν” προς το γενικό όφελος.

Η κατάληξη όμως δεν είναι η αναμενόμενη. Τα τελευταία ο κλάδος πλήττετε από διάφορα γεγονότα χωρίς να υπάρχει αντίδραση.

Η προηγούμενη κυβέρνηση από το 2016 φερόταν εχθρικά προς τον κλάδο των σχολών οδηγών με διαπόμπευση, κατηγόριες, δημοσιεύματα, ειρωνείες λες και οι σχολές οδηγών είναι οι αρμόδιες για την χορήγηση αδειών οδήγησης. Ποιος θα ξεχάσει τη ακρόαση στην επιτροπή της Βουλής για την αλλαγή του νόμου για τις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών.

Από το 2017 ξεκίνησαν τα προβλήματα με τους εξεταστές οι οποίοι διενεργούσαν αποχές από το έργο των πρακτικών εξετάσεων λόγω μη ικανοποίησης των οικονομικών τους απολαβών.

Από τον Σεπτέμβριο του 2018 έως και τον Σεπτέμβριο του 2019 σε πολλές περιφερειακές ενότητες δεν διενεργήθηκαν πρακτικές εξετάσεις με σαφή υποστήριξη και από τους συνδικαλιστικούς φορείς των σχολών οδηγών για να ακυρωθεί ο νόμος Σπίρτζη και να επανέρθει η προηγούμενη διαδικασία, όπως και έγινε.

Για πάνω από 20 μήνες το διάστημα 2016 – 2019 οι σχολές οδηγών δεν είχαν έργο και έχασαν πολλά χρήματα, χωρίς καμία πρόβλεψη εισήγηση για ελαφρύνσεις, ρυθμίσεις, επιτάχυνση του έργου, τίποτα που να βοηθήσει τις σχολές οδηγών. Έστω να μπορούν να μπουν σε ένα πρόγραμμα μόνο για σχολές οδηγών.

Το αποτέλεσμα ήταν όταν άρχισαν οι εξετάσεις να γίνονται όλα με συνοπτικές διαδικασία για να “ξεμπλοκάρουν” όπως έλεγαν όλοι.

Και ήρθε και η καραντίνα που για τις σχολές οδηγών “συνεχίζετε” ατύπως με περιορισμούς όπως:

  • χρήση του 50 % της χωρητικότητας των αιθουσών διδασκαλίας
  • ποσόστοση στον αριθμό του προγραμματισμού των θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων σε όλη την Ελλάδα πλην της Αττικής που ποτέ δεν είχε πρόβλημα με τις επιτροπές των εξετάσεων.
  • ποσόστοση στα ραντεβού με τις υπηρεσίες

Σαν να μη  έφταναν όλα τα παραπάνω η κυβέρνηση υλοποίησε τις συμφωνίες της προηγούμενης κυβέρνησης και δημοσίευσε δύο Υπουργικές Αποφάσεις για την μετατροπή των Σερβικών και των Αλβανικών διπλωμάτων οδήγησης σε Ελληνικά χωρίς εξετάσεις. Έμειναν μόνο τα σκοπιανά κάντε τα και αυτά να είμαστε πλήρεις.

Επιπλέον με αφορμή τον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσε “απαγορευτικό” στις ανανεώσεις διπλωμάτων οδήγησης και στην πράξη δεν θα πραγματοποιούνται ανανεώσεις διπλωμάτων και ΠΕΙ για αρκετό χρονικό διάστημα με τις πρώτες να ξεκινούν τον Αύγουστο.

Σε αυτό το διάστημα θα είναι έτοιμη και η κυβέρνηση να ολοκληρώσει τις διαδικασίες του προσωρινού διπλώματος και της ανανέωσης του διπλώματος με ηλεκτρονικά μέσα.

Επιβραβεύουμε την πρόθεση της κυβέρνησης για λιγότερη γραφειοκρατεία,

Σε λίγο διάστημα το Υπουργείο Μεταφορών θα ανακοινώσει τις αλλαγές στο σύστημα εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης και περιμένουμε πολλές αλλαγές που θα αλλάξουν τον τρόπο που λειτουργούν και παρέχουν υπηρεσίες οι σχολές οδηγών.

Μας περιμένουν πολλές προκλήσεις όπως, ψηφιοποίηση, elearning, ηλεκτροκίνηση, ψηφιακές υπογραφές και άλλα πολλά.

Πρέπει να ανοίξουμε το μυαλό μας στο μέλλον και να δούμε τι θέση μπορούμε να πάρουμε.

Κάποιος θα πρέπει να διοργανώσει ένα συνέδριο για να αναλυθούν και να συζητηθούν τέτοια θέματα, να βγουν συμπεράσματα με συμμετοχή πολλών πλευρών, εκπαιδευτές, αστυνομία, εξεταστές, υπουργείο, σύλλογοι για την οδική ασφάλεια.

Πρέπει να προβλέψουμε τις εξελίξεις να είμαστε έτοιμοι για αυτές πριν έρθουν. Αν ετοιμαστούμε ακόμη και να μην αλλάξει τίποτα δεν θα χάσουμε. Φανταστείτε όμως να μην μπορούμε να παρακολουθήσουμε τις εξελίξεις ή να μην μπορούμε να παρέμβουμε όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν.

Ας πάρουμε το μέλλον στα χέρια μας.