Αναδημοσίευση από την Καθημερινή

Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Δρόμοι στους οποίους επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο χειραμαξών, άλλες οδοί στις οποίες απαγορεύεται η κίνηση κάθε οχήματος πλην των ζωήλατων και δρόμοι τους οποίους κάποιος μπορεί να διανύσει μόνο πάνω στο… άλογό του, συνθέτουν εικόνα μιας ακόμη πιο άλλης «οδηγικής Ελλάδας» Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει το εγχειρίδιο που καλούνται να μελετήσουν οι υποψήφιοι οδηγοί για να υποβληθούν στη θεωρητική εξέταση για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Ερωτήσεις που προέρχονται από άλλη εποχή είναι αυτές που απευθύνονται στους μελλοντικούς οδηγούς, καταδεικνύοντας την ανάγκη εκσυγχρονισμού του περιεχομένου των θεωρητικών εξετάσεων. Το εγχειρίδιο, που γράφτηκε στις αρχές της χιλιετίας, απαντούσε στις ανάγκες που είχαν καταγραφεί έως –ας πούμε–εκείνη την εποχή. Δύο δεκαετίες αργότερα, η τεχνολογία των οχημάτων έχει διαφοροποιηθεί, οι πόλεις έχουν εκσυγχρονιστεί, ενώ έχει αλλάξει σημαντικά και η ανθρωπογεωγραφία της χώρας.

«Οι εξετάσεις θα πρέπει να εστιάζονται στην οδηγική συμπεριφορά των μελλοντικών οδηγών» υποστηρίζει στην «Κ»ο κ. Νίκος Γρέντζελος, ιδιοκτήτης σχολής οδηγών και αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών. Σειρά μελετών καταδεικνύει την κακή, επιθετική και αγενή συμπεριφορά πολλές φορές του Ελληνα οδηγού, που μετατρέπει την οδήγηση, στα μεγάλα αστικά κέντρα, σε περιπέτεια υψηλού ρίσκου. Παράλληλα, ο ίδιος εξηγεί ότι θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο για τον αυριανό οδηγό να καλείται να απαντήσει σε ερωτήσεις κρίσεως, οι οποίες θα τον φέρνουν αντιμέτωπο με καταστάσεις που είναι πιθανό να συναντήσει εν κινήσει. Στο μεταξύ, κατά τη θεωρητική, γραπτή εξέταση επιτρέπεται μόνο ένα λάθος στον υποψήφιο. Διαφορετικά, αποτυγχάνει. «Η διαβάθμιση των λαθών είναι απαραίτητη κατά την άποψή μου, γιατί μπορεί να περάσει την εξέταση ένας υποψήφιος με ένα σοβαρό λάθος και να κοπεί ένας άλλος που έχει κάνει ένα ιδιαίτερα ασήμαντο λάθος. Δεν μπορεί όλα τα λάθη να έχουν την ίδια βαρύτητα» υποστηρίζει ο κ. Γρέντζελος.

Πέραν των σημαντικών αλλαγών στην τεχνολογία των οχημάτων, πολλά εκ των οποίων διαθέτουν μέχρι και κάμερες που κατευθύνουν τη διαδικασία στάθμευσης, έχουν αλλάξει και τα «ποιοτικά χαρακτηριστικά»των υποψηφίων. Μεγάλη συζήτηση διεξάγεται εδώ και χρόνια για ειδικές κατηγορίες πληθυσμού που αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατά τη γραπτή εξέταση. Οι εκπαιδευτές οδήγησης εξηγούν ότι πρέπει άμεσα να εκδοθεί ειδικό βιβλίο για τους αναλφάβητους υποψηφίους.

Ο συνεχώς αυξανόμενος αριθμός μη ελληνόφωνων υποψηφίων καθιστά επιτακτική την ανάγκη προσαρμογής του συστήματος εξετάσεων. Σήμερα οι εξετάσεις μπορούν να διεξαχθούν στα ελληνικά, στα αγγλικά, στα ρωσικά και στα αλβανικά. Ωστόσο, με την έκρηξη του μεταναστευτικού, οι εκπαιδευτές οδήγησης σημειώνουν ότι είναι απαραίτητη η εισαγωγή της εξέτασης και στα αραβικά. «Στις μεγάλες κατηγορίες (σ.σ. φορτηγά, επαγγελματικά διπλώματα κτλ.) τα βιβλία δεν υπάρχουν στις άλλες γλώσσες, ενώ για την οριστικοποίηση του διπλώματος ο υποψήφιος καλείται να δώσει εξετάσεις για το πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας (ΠΕΙ) οι οποίες διεξάγονται μόνο στην ελληνική γλώσσα» εξηγεί ο κ. Γρέντζελος. Παράλληλα, η παραπάνω εξέταση περιλαμβάνει εκτός από τις ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και δύο ερωτήσεις στις οποίες ο υποψήφιος καλείται να συντάξει ένα κείμενο. Εκπαιδευτές οδήγησης υποστηρίζουν ότι θα πρέπει αυτές οι δύο ερωτήσεις να καταργηθούν, καθώς υπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του εξεταστή ο τρόπος αξιολόγησης της απάντησης.

Πρόσθετη εξειδίκευση απαιτείται και για υποψηφίους οδηγούς με μαθησιακές δυσκολίες όπως η δυσλεξία. Σήμερα τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες δίνουν εξετάσεις ακούγοντας την ερώτηση μέσω ακουστικών, γεγονός το οποίο όμως δεν αρκεί, καθώς πολλές φορές συναντούν προβλήματα στην απάντηση χωρίς αυτό να συνεπάγεται άγνοια του υποψηφίου, απλώς δυσκολία έκφρασης. Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών επεξεργάζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, την προσαρμογή του συστήματος εξετάσεων και στις ανάγκες των ατόμων με προβλήματα ακοής.

Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων που καλείται να μάθει ο υποψήφιος οδηγός, θα πρέπει άμεσα να ενταχθούν και τα οχήματα νέας τεχνολογίας, όπως τα υβριδικά ή και τα ηλεκτρικά Ι.Χ., τα οποία διαφοροποιούνται μηχανικά από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα.

Στο μεταξύ, έχει τροποποιηθεί ο ΚΟΚ σε κάποια σημεία χωρίς να έχει ακολουθήσει το βιβλίο θεωρητικής εξέτασης. Πέραν των προβλέψεων για ζωήλατα οχήματα και χειράμαξες, που μάλλον δεν έχουν πλέον εφαρμογή στη σύγχρονη πραγματικότητα, υπάρχουν και άλλες λιγότερο εξόφθαλμες αλλαγές. Οι ειδικές λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων μπορούν, σύμφωνα με το εγχειρίδιο, να χρησιμοποιηθούν και από οχήματα εκτάκτου ανάγκης. Ο ΚΟΚ, ωστόσο, πλέον προβλέπει ότι σε αυτές μπορούν να εισέρχονται και οι μοτοσικλέτες.

Αύξηση τροχαίων

Μπορεί η απαγόρευση μετακινήσεων κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας να οδήγησε προς τα κάτω τον αριθμό των ατυχημάτων, η άρση ωστόσο των περιορισμών φαίνεται ότι επανέφερε τον κακό εαυτό των Ελλήνων οδηγών. Ενδεικτικά, η άρση των περιοριστικών μέτρων οδήγησε σε σημαντική αύξηση των τροχαίων, καθώς μέσα στον Μάιο έχασαν τη ζωή τους 13 άτομα στην άσφαλτο στην Αττική. Ειδικότερα, το παραπάνω διάστημα βεβαιώθηκαν 17.374 παραβάσεις, από τις οποίες 852 σε βαθμό πλημμελήματος. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τροχαίας Αττικής, κατά τον Μάιο του 2020, στην περιοχή της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής σημειώθηκαν 442 τροχαία ατυχήματα με 536 παθόντες και ειδικότερα: 13 θανατηφόρα με 13 νεκρούς, 11 σοβαρά με 12 σοβαρά τραυματίες, 418 ελαφρά με 511 ελαφρά τραυματίες. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα κυριότερα αίτια των παραπάνω ατυχημάτων ήταν η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς, ενώ η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε, σε πολλές περιπτώσεις, τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.

Πηγή: Καθημερινή