Μετά τις δηλώσεις του Υπουργού κ. Κεφαλογιάννη είμαστε πλέον σίγουροι ότι ο νόμος 4599/2019 δεν θα εφαρμοστεί και θα γυρίσουμε στο παλιό καθεστώς με μοναδική πιθανή αλλαγή οι δύο εξεταστές που απαιτούνταν στις πρακτικές εξετάσεις να γίνουν ένας.

Έτσι θα πραγματοποιούνται πρακτικές εξετάσεις όπως και πριν καταφέρνοντας με μία εκπληκτική κίνηση να είναι, οι εκπαιδευτές οδήγησης, ικανοποιημένοι οι εξεταστές οδήγησης, ικανοποιημένοι, οι υποψήφιοι οδηγοί, ικανοποιημένοι.

Μάλλον θα επιστρέψει η αξία του παραβόλου εξέτασης στα 10 €

Αριθμός υποψηφίων οδηγών σε αναμονή

Κατά καιρούς ακούγονται αριθμοί για το πόσοι υποψήφιοι είναι σε αναμονή και όλοι αναφέρουν ένα αριθμό 100.000 ή 105.000 ή 110.000.

Σίγουρα ο αριθμός είναι εσφαλμένος γιατί όλο αυτό το διάστημα οι σχολές οδηγών και οι υπηρεσίες μεταφορών δεν προγραμμάτιζαν πρακτικές εξετάσεις για να γνωρίζουν τον αριθμό.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που κρατάω πολλά χρόνια, αφού το κράτος τα θεωρεί κρατικά μυστικά και δεν τα δημοσιεύει, ο αριθμός των αρχικών διπλωμάτων και επεκτάσεων είναι περίπου το 1,6 % του πληθυσμού μίας περιφερειακής ενότητας.

Αν εφαρμόσουμε την στατιστική, έχουμε σε αναμονή πάνω από 160.000 υποψήφιους αφού σε λίγο θα κλείσουμε ένα χρόνο μη διεξαγωγής πρακτικών εξετάσεων.

Ο αριθμός όμως των εξεταζομένων είναι πολύ περισσότερος αφού έχουμε και τους κομμένους που ξαναδίνουν εξετάσεις και έχουμε και αυτούς που δεν προσέρχονται.

Ο μέσος όρος επιτυχίας στις πρακτικές εξετάσεις είναι 70 % (πάνω και κάτω από εκεί μπορείτε να βγάλετε συμπεράσματα) και αν γνωρίζει κάποιος στατιστική μπορεί να βγάλει πολύτιμα συμπεράσματα χωρίς να χρειάζεται έναν ελεγκτή για κάθε σχολή οδηγών.

Μην ξεχνάμε στον αριθμό που προκύπτει να αφαιρέσουμε τον αριθμό των υποψηφίων που έχουν δώσει εξετάσεις που σε αρκετές περιφερειακές ενότητες πραγματοποιούνται όπως η Αττική που λειτουργεί κανονικά, η Χαλκιδική, τα Ιωάννινα και άλλοι.

Οι κατάσταση μετά την 2 σεπτεμβρίου

Κάνοντας προβολή στην από 2 Σεπτεμβρίου κατάσταση θα έχουμε:

  • Στις περιφερειακές ενότητες που έδιναν εξετάσεις δεν θα αλλάξει τίποτα
  • Στις περιφερειακές ενότητες που δεν έχουν δώσει ακόμη θα ορίσουν πλαφόν για κάθε σχολή οδηγών
  • Στις περιφερειακές ενότητες που έδιναν εξετάσεις με πλαφόν θα συνεχίσουν να δίνουν με πλαφόν ανά σχολή οδηγών.

Το Υπουργείο Μεταφορών δεν πρέπει να ξεχνάει ότι οι πρακτικές εξετάσεις με την υα 50984/2013 προβλέπουν πλαφόν 6 ατόμων ανά επιτροπή εξέτασης και εξετάσεις εκτός ωραρίου.

Αν οι Υπηρεσίες συνεχίσουν με τον ρυθμό που είχαν πριν την διακοπή των εξετάσεων θα μας πάρει έναν χρόνο για να επανέλθουμε στην ομαλότητα.

Υπήρχαν περιφερειακές ενότητες που είχαν πρόβλημα από πριν με τον αριθμό των υποψηφίων που μπορούσαν να εξυπηρετήσουν όπως η Θεσσαλονίκη, η Ξάνθη, η Κομοτηνή, η Βέροια, η Κρήτη κλπ.

Το πρόβλημα όμως δεν παίρνει δημοσιότητα ούτε επιλύεται γιατί οι υπηρεσίες προγραμματίζουν μόνο όσους υποψήφιους μπορούν, μη παραλαμβάνοντας παραπάνω κάρτες υποψηφίων ώστε να φανεί το πρόβλημα και να δοθεί λύση.

Π.χ.: Υπηρεσίες βγάζουν ανακοινώσεις του τύπου (πραγματική ανακοίνωση)

«Η Υπηρεσία μας προκειμένου να ξεκινήσει την  διενέργεια Πρακτικών Εξετάσεων Υποψηφίων οδηγών κατηγορίας Β, σύμφωνα με τον νόμο 4599/2019, παρακαλεί τις Σχολές οδηγών να προσκομίσουν 2 Κάρτες Δ.Ε.Ε.Υ.Ο. κατηγορίας Β ανά Σχολή από την Δευτέρα 15/07/2019, για τις ημέρες από 17/07/2019 έως 31/07/2019.»

Έτσι τεχνηέντως εκμηδενίζετε η προσφορά και άρα το πρόβλημα.

Αν σχολή οδηγών πάει για προγραμματισμό όλους τους υποψηφίους που έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευση τους η υπηρεσία δεν τις παραλαμβάνει (ακόμη και αν κάνει παράβαση) για να μην έχει υποχρέωση να τις προγραμματίσει και επιπλέον χρησιμοποιεί διάφορες δικαιολογίες για να αποτρέψει να γίνεται αυτό.

Μην κρίνεται από την κατάσταση στην Αττική, στα πολλά χρόνια που ασχολούμαι με τον κλάδο των εκπαιδευτών οδήγησης, η Αττική ποτέ δεν είχε τέτοιο πρόβλημα παρά μόνο η επαρχία.

Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα οι σχολές οδηγών να κάνουν τεχνάσματα για να επιβιώσουν.

Τι πρέπει να υπολογίσει το Υπουργείο Μεταφορών

Το Υπουργείο Μεταφορών είναι αυτό που νομοθετεί και οι Περιφέρειες πρέπει να εφαρμόζουν.

Θα πρέπει λοιπόν να ρυθμίσει και να ελέγξει τα παρακάτω ώστε να μη δημιουργηθούν στρεβλώσεις.

  1. Να αυξήσει τον αριθμό των υποψηφίων οδηγών ανά επιτροπή (κυρίως στις επεκτάσεις C, D, CE).
  2. Να αυξήσει την συχνότητα των εξετάσεων ανά εβδομάδα.
  3. Να επιτρέψει πρωινές εξετάσεις με μεγάλο αριθμό υποψηφίων οδηγών ανά επιτροπή.
  4. Να επιβάλει στις υπηρεσίες μεταφορών να παραλαμβάνουν όλο τον όγκο των υποψηφίων για προγραμματισμό πρακτικών εξετάσεων για να υπάρχουν πραγματικά στοιχεία και λύσεις.
  5. Να λάβει μέριμνα για τους απορριφθέντες (πως θα προγραμματίζονται ξανά χωρίς να έχουν μεγάλη αναμονή πχ σε ποσοστό ανά επιτροπή).
  6. Να λάβει μέριμνα για τους υποψήφιους οδηγούς ΣΕΣΟ και ΑΜΕΑ.
  7. Να παρακολουθήσει τα στατιστικά έτσι ώστε να διατηρήσει το επίπεδο των πρακτικών εξετάσεων σε ικανοποιητικό επίπεδο, δημοσιεύοντας επιτέλους τα στατιστικά.
  8. Να επέμβει με ελέγχους όπου καταστρατηγούνται οι ισχύουσες διατάξεις.
  9. Να παρακολουθεί την ομοιογένεια του συστήματος χορήγησης αδειών οδήγησης για να αποφευχθούν φαινόμενα του παρελθόντος και καντόνια

(σε περιφερειακή ενότητα όλες τις υπεύθυνες δηλώσεις τις θεωρεί η υπηρεσία μεταφορών αλλά τις καταθέτουν οι σχολές οδηγών,

σε περιφερειακή ενότητα οι πρακτικές εξετάσεις των φορτηγών και λεωφορείων κρατούν 30 λεπτά,

σε περιφερειακή ενότητα με εκπαιδευτική μοτοσικλέτα α1 χωρίς συμπλέκτη  παίρνουν δίπλωμα με συμπλέκτη,

σε περιφερικές ενότητες δεν παραλαμβάνουν αιτήσεις διαφορετικές από αυτές που αναφέρει η υπουργική απόφαση για τα ΚΕΠ,

σε περιφερειακή ενότητα δεν σε βγάζουν ψηφιακό ταχογράφο αν δεν έχεις και ΠΕΙ,

σε περιφερειακές ενότητες δεν έχουν κάνει ποτέ ελέγχους σε ΚΕΘΕΥΟ).

Μπορώ να γράψω ακόμη περισσότερα και ο στόχος δεν είναι να τιμωρήσουμε κάποιον για τα λάθη και τις καταστάσεις του παρελθόντος. Ο στόχος είναι ένα σύστημα όποιο και να είναι αυτό να εφαρμόζετε σε όλη την Ελλάδα με τον ίδιο τρόπο με διαφάνεια προάγοντας την οδική ασφάλεια και ευνοώντας όσους μοχθούν για την ορθή εκπαίδευση και λειτουργία.

Είναι λογικό να υπάρχουν τεράστιες διαφορές στα ποσοστά επιτυχίας ανά περιφερειακή ενότητα, ανά ζευγάρι εξεταστή, και ανά σχολή οδηγών;

Είναι λογικό ο χρόνος έκδοσης άδειας οδήγησης ή μεταβίβασης ανά αριθμό φακέλων ανά υπάλληλο να υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανά υπηρεσία;

Είναι λογικό ενώ το ωράριο λειτουργίας για το κοινό είναι 09:00 έως 15:00 οι υπηρεσίας να δέχονται 08:00 έως 14:00 και να κλείνουν μία ημέρα την εβδομάδα για το κοινό;

Θα περιμένουμε με αγωνία τις εξελίξεις αλλά βαθιά μέσα μου πιστεύω ότι τίποτα δεν θα αλλάξει.