Σε λίγες ημέρες, θα ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά και θα πρέπει να μετακινούνται από το σπίτι προς το σχολείο χιλιάδες μαθητές με τα πόδια, με οχήματα της οικογένειας, με ΜΜΜ, ταξί, με σχολικά λεωφορεία και με τουριστικά λεωφορεία.

Κάθε χρόνο είμαστε θεατές του σήριαλ “μας πληρώνετε μεταφέρουμε, δεν μας πληρώνετε δεν μεταφέρουμε.

Ποτέ δεν τέθηκε το θέμα της ασφάλειας στην μεταφορά των μαθητών , τι προσόντα πρέπει να έχει ένας οδηγός που μεταφέρει μαθητές, τι διαδικασίες θα ακολουθήσει σε διάφορα περιστατικά και πως θα συμπεριφέρεται στις καταστάσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει.

Την σχολική χρονιά 2015-2016 σε ελέγχους σχολικών λεωφορείων, βρέθηκαν 158 παραβάσεις στην Αττική και 145 στη Θεσσαλονίκη. Η πλειοψηφία αυτών αφορούσε τροχονομικές παραβάσεις και οι υπόλοιπες ήταν παραβάσεις του ορίου ταχύτητας, έλλειψης ή μη χρήσης ζώνης ασφαλείας, μη σωστής χρήσης του ταχογράφου κλπ.

Δεν είναι λίγα όμως τα περιστατικά που αναφέρονται σε ρεβανσισμό μεταξύ των συμμετεχόντων σε μια σχολική μεταφορά αλλά και του λάθους τρόπου διαχείρισης καταστάσεων, που απαιτούν μια ιδιαίτερη προσέγγιση καθώς αφορούν παιδιά.

Οι υπεύθυνοι μιας σχολικής μεταφοράς και δη οι οδηγοί και συνοδοί, οφείλουν να είναι ενήμεροι για τις νομοθεσίες που διέπουν την μεταφορά μαθητών και να είναι καταρτισμένοι έτσι ώστε να έχουν την δυνατότητα αντιμετώπισης οποιουδήποτε συμβάντος.

Σήμερα το κύριο κριτήριο πρόσληψης ενός οδηγού σχολικού λεωφορείου αποτελεί η κατοχή διπλώματος Δ κατηγορίας. Είναι αδιαμφισβήτητο πως δεν μπορεί να αποτελεί το μοναδικό προσόν. Καθημερινά, ο οδηγός έρχεται σε επαφή με άτομα διαφορετικής ηλικίας, διάθεσης και χαρακτήρα, κάτι που συνεπάγεται την απαραίτητη ανάπτυξη δεξιοτήτων  που θα εξυπηρετούν την εξομάλυνση πιθανών γεγονότων.

Ο οδηγός θα πρέπει να γνωρίζει να διαχειρίζεται περιστατικά. Η ελληνική κοινωνία έχει πληγωθεί τα τελευταία χρόνια από τέτοιου είδους  περιστατικά. Πρέπει να είναι σε θέση να προβλέπει και να αντιμετωπίζει  περιπτώσεις παρενόχλησης καθώς και καταστάσεις κρίσης. Επιπλέον, η γνώση πρώτων βοηθειών θα μπορούσε να είναι καίρια για έκτακτα ιατρικά περιστατικά.

Η κατάρτιση ενός οδηγού σχολικού λεωφορείου, πρέπει να περιλαμβάνει και τη γνώση μεταφοράς  Α.Μ.Ε.Α. Τέλος, ο οδηγός πρέπει να έχει σωστή οδηγική συμπεριφορά και να γνωρίζει να ελέγχει το όχημα του καθώς και όλες τις προβλεπόμενες διατάξεις που αφορούν στον εξοπλισμό και στα μέσα πρόσδεσης.

Ένα πρωί τακτική διαδρομή του λεωφορείου σας. Είναι γεμάτο με μαθητές. Ξαφνικά ακούγεται δυνατή μουσική από το κινητό ενός μαθητή. Είναι ένα τραγούδι γεμάτο βωμολοχίες. Κοιτάζεις τον καθρέφτη και προσδιορίζεις ποιος είναι ο μαθητής. Το όνομα του είναι Γιώργος και είναι μαθητής γυμνασίου.

«Γιώργο μπορείς να χαμηλώσεις την μουσική σου σε παρακαλώ;»

«Ω ναι; Ποιος θα με αναγκάσει;»

Οι υπόλοιποι μαθητές γελάνε.

  • Τι κάνεις τώρα;
  • Θα μπορούσε κάτι τέτοιο να συμβεί; Έχει συμβεί σε εσάς;
  • Πως χειρίζεσαι την αντίδραση των άλλων μαθητών;
  • Πως νομίζετε ότι θα ανταποκριθεί ο Γιώργος, και ποια τα επόμενα βήματα που πρέπει να πάρετε;

Είναι ένα πιθανό σενάριο όχι μακρυά από την πραγματικότητα που θα πρέπει ο επαγγελματίας να το αντιμετωπίσει με τρόπο ορθό επαγγελματικά και επιστημονικά τεκμηριωμένο.

Τα παραπάνω είναι μία μικρή απεικόνιση του προφίλ το οποίο πρέπει να έχει ένας σχολικός οδηγός για να μπορεί να αποφύγει οποιοδήποτε ατυχές συμβάν.

Η συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης, που θα δίνουν τα εφόδια και τα εργαλεία για μια μεταφορά χωρίς δυσάρεστη κατάληξη, είναι αναγκαία. Το συμπέρασμα είναι ότι χρειαζόμαστε εκπαιδευμένους οδηγούς για να διασφαλίζουν την ασφάλεια των παιδιών που αποτελούν και το μέλλον.