ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠHΣ

όσον αφορά την εφαρμογή των πράσινων λωρίδων σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με τα μέτρα διαχείρισης των συνόρων για την προστασία της υγείας και τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας εμπορευμάτων και βασικών υπηρεσιών

(2020/C 96 I/01)

Συνοπτική παρουσίαση

Στις κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με τα μέτρα διαχείρισης των συνόρων για την προστασία της υγείας και τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας εμπορευμάτων και βασικών υπηρεσιών (1)που εκδόθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 16 Μαρτίου 2020, υπογραμμίζεται η αρχή ότι όλα τα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ θα πρέπει να παραμείνουν ανοικτά για τις εμπορευματικές μεταφορές και θα πρέπει να διασφαλίζονται οι αλυσίδες εφοδιασμού βασικών προϊόντων. Η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, ιδίως σε επείγουσες καταστάσεις και προς το συμφέρον όλων, απαιτεί από τα κράτη μέλη να τηρούν και να εφαρμόζουν πλήρως τις κατευθυντήριες οδηγίες σε όλες τις διελεύσεις των εσωτερικών συνόρων. Σκοπός του παρόντος εγγράφου είναι να βοηθήσει τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν τις κατευθυντήριες οδηγίες όσον αφορά τις πράσινες λωρίδες. Αποβλέπει σε μια συνεργατική διαδικασία σε ολόκληρη την ΕΕ ώστε να διασφαλίζεται ότι όλες οι εμπορευματικές μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, βασικών αγαθών, όπως τα τρόφιμα και ο ιατρικός εξοπλισμός, φτάνουν γρήγορα στον προορισμό τους χωρίς καθυστερήσεις.

Για να διατηρηθεί η λειτουργία των αλυσίδων εφοδιασμού σε ολόκληρη την ΕΕ και να διασφαλιστεί η λειτουργία της ενιαίας αγοράς αγαθών, όπου υπάρχουν ή έχουν καθιερωθεί έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα, τα κράτη μέλη καλούνται να ορίσουν αμέσως όλα τα σχετικά σημεία διέλευσης των εσωτερικών συνόρων του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), καθώς και πρόσθετα στον βαθμό που κρίνεται αναγκαίο, ως «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων — για τις χερσαίες (οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές), θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές.

Η διέλευση από τις εν λόγω «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων, συμπεριλαμβανομένων των ελέγχων και των ελέγχων υγείας των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 15 λεπτά στα εσωτερικά χερσαία σύνορα. Οι «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων θα πρέπει να είναι ανοικτές για όλα τα εμπορευματικά οχήματα, ό,τι εμπορεύματα κι αν μεταφέρουν.

Τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενεργήσουν αμέσως για την προσωρινή αναστολή κάθε είδους περιορισμών πρόσβασης στο οδικό δίκτυο που ισχύουν στην επικράτειά τους (απαγόρευση κυκλοφορίας τα Σαββατοκύριακα, απαγόρευση τη νύχτα, απαγορεύσεις σε συγκεκριμένους τομείς, κ.λπ.) για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές και για την αναγκαία ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών.

Η διέλευση των εσωτερικών συνόρων θα πρέπει να επιτρέπεται στους εργαζομένους στον τομέα των μεταφορών, ανεξάρτητα από την ιθαγένεια και τον τόπο κατοικίας τους. Περιορισμοί όπως οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και η υποχρεωτική καραντίνα των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών θα πρέπει να αρθούν, χωρίς να θίγεται το δικαίωμα των αρμοδίων αρχών να λάβουν αναλογικά και ειδικά προσαρμοσμένα μέτρα για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μετάδοσης.

1.

Η έξαρση της νόσου COVID-19 έχει μείζονες επιπτώσεις που διαταράσσουν τις μεταφορές και την κινητικότητα στην Ευρώπη. Η ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα διατηρείται μέσω εκτεταμένου δικτύου εμπορευματικών μεταφορών, που περιλαμβάνει όλους τους τρόπους μεταφοράς. Οι συνεχείς και αδιάλειπτες χερσαίες, πλωτές και αεροπορικές εμπορευματικές υπηρεσίες έχουν καθοριστική στρατηγική σημασία για το σύνολο της ΕΕ. Οι χερσαίες αλυσίδες εφοδιασμού, ιδίως οι οδικές, που αντιπροσωπεύουν σήμερα το 75 % των εμπορευματικών μεταφορών, έχουν πληγεί ιδιαιτέρως σοβαρά από την καθιέρωση απαγορεύσεων εισόδου στα εσωτερικά χερσαία σύνορα ή/και περιορισμών στην πρόσβαση των επαγγελματιών οδηγών σε ορισμένα κράτη μέλη. Οι χρόνοι αναμονής των τελευταίων ημερών σε ορισμένα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ ξεπέρασαν τις 24 ώρες, ακόμη και για ιατρικό εξοπλισμό.

2.

Με την παρούσα ανακοίνωση, τα κράτη μέλη καλούνται να εφαρμόσουν πλήρως τις κατευθυντήριες οδηγίες για τη διαχείριση των συνόρων σε όλες τις ενδοενωσιακές μεταφορές εμπορευμάτων (2) και παρέχεται ειδική πρόσθετη καθοδήγηση στα κράτη μέλη σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των παραγράφων 1 έως 6, 8, 10, 11, 19 και 22 των εν λόγω κατευθυντήριων οδηγιών. Τα κράτη μέλη καλούνται να θέσουν σε εφαρμογή τα απαραίτητα επιχειρησιακά και οργανωτικά μέτρα, υπό την προϋπόθεση ότι τα εν λόγω έκτακτα μέτρα θα είναι προσωρινά για τη διάρκεια του περιορισμού του κοροναϊού.

1.   Εξασφάλιση συνεχών ροών κατά μήκος του δικτύου ΔΕΔ-Μ

3.

Το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (3), το οποίο αποτελείται από τις σημαντικότερες οδικές, σιδηροδρομικές και εσωτερικές πλωτές αρτηρίες και το οποίο περιλαμβάνει λιμένες, αερολιμένες και πολυτροπικούς τερματικούς σταθμούς, διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στη διασφάλιση της κυκλοφορίας των εμπορευμάτων. Η διασφάλιση της ομαλής ροής όλων των αγαθών σε αυτό το δίκτυο είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική υγειονομική αντιμετώπιση της πανδημίας, ώστε να καθησυχάζεται ο πληθυσμός σχετικά με την εξασφάλιση των προμηθειών και να μετριάζονται οι επιπτώσεις του ιού στην οικονομία.

4.

Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν αμέσως τα ακόλουθα μέτρα για να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη μεταφορά εμπορευμάτων σε όλο το δίκτυο ΔΕΔ-Μ.

5.

Όλα τα εμπορευματικά οχήματα και οι οδηγοί θα πρέπει να αντιμετωπίζονται χωρίς διακρίσεις, ανεξάρτητα από την προέλευση, τον προορισμό ή τη χώρα ταξινόμησης του οχήματος ή την ιθαγένεια του οδηγού. Τα κράτη μέλη δεν θα πρέπει να προβαίνουν σε διακρίσεις μεταξύ των οχημάτων που μεταφέρουν εμπορεύματα προς χρήση στην επικράτειά τους και εκείνων που απλώς διέρχονται.

6.

Όταν υπάρχουν ή έχουν καθιερωθεί έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα, τα κράτη μέλη καλούνται να ορίσουν τα σχετικά σημεία διέλευσης των εσωτερικών συνόρων του ΔΕΔ-Μ (4), καθώς και πρόσθετα σημαντικά σημεία διέλευσης των συνόρων στον βαθμό που κρίνεται αναγκαίο, ως «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων.

7.

Η διέλευση από τις εν λόγω «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων, συμπεριλαμβανομένων όλων των ελέγχων υγείας και άλλων ελέγχων, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 15 λεπτά. Θα πρέπει να ανοιχθούν πρόσθετα σημεία διέλευσης των συνόρων, από τα οποία θα διέρχονται αποκλειστικά εμπορεύματα, εάν τα σχετικά σημεία στο δίκτυο ΔΕΔ-Μ είναι κορεσμένα. Αυτά θα πρέπει να βρίσκονται όσο το δυνατόν πλησιέστερα στα σημεία διέλευσης των συνόρων του δικτύου ΔΕΔ-Μ.

8.

Οι «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων θα πρέπει να είναι ανοικτές για όλα τα εμπορευματικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων όλων των βαρέων και ελαφρών οχημάτων και, κατά περίπτωση, των αμαξοστοιχιών και των σκαφών.

9.

Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι ορισμένα κράτη μέλη επιθυμούν να δώσουν προτεραιότητα σε ορισμένα είδη φορτίων στην παρούσα κρίση. Ωστόσο, λόγω του περίπλοκου χαρακτήρα των αλυσίδων εφοδιασμού και της ανάγκης να διασφαλιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία όλων των εμπορευμάτων, τα οχήματα που μεταφέρουν εμπορεύματα κάθε είδους θα πρέπει να μπορούν να χρησιμοποιούν τις «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων. Η Επιτροπή είναι πρόθυμη να εξετάσει, εάν είναι απαραίτητο, την ανάγκη λήψης περαιτέρω μέτρων για να δοθεί προτεραιότητα σε συγκεκριμένες κατηγορίες εμπορευμάτων, βασιζόμενη, μεταξύ άλλων, στις βέλτιστες πρακτικές σε εθνικό επίπεδο, αλλά υπογραμμίζει ότι τα κράτη μέλη θα πρέπει να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την απρόσκοπτη διέλευση όλων των εμπορευμάτων. Θα πρέπει να δίνεται πάντα προτεραιότητα στις υπηρεσίες επείγουσας μεταφοράς.

10.

Στις «πράσινες λωρίδες» διέλευσης των συνόρων, οι διαδικασίες θα πρέπει να ελαχιστοποιηθούν και να εξορθολογιστούν στα απολύτως αναγκαία. Δεν θα πρέπει να ζητείται από τους οδηγούς εμπορευματικών οχημάτων να προσκομίζουν κανένα άλλο έγγραφο πέραν της ταυτότητάς τους και της άδειας οδήγησης και, αν είναι αναγκαίο, επιστολής από τον εργοδότη τους με βάση το τυποποιημένο υπόδειγμα (παράρτημα 3). Η ηλεκτρονική υποβολή/εμφάνιση εγγράφων θα πρέπει να θεωρείται επαρκής.

11.

Οι έλεγχοι υγείας μπορούν να πραγματοποιούνται πριν ή μετά τη διέλευση των εσωτερικών συνόρων, ανάλογα με τις διαθέσιμες υποδομές, προκειμένου να διασφαλίζεται η ομαλή ροή της κυκλοφορίας. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να συντονίζονται για τη διεξαγωγή ελέγχων υγείας μόνο στη μία πλευρά των συνόρων ώστε να αποτρέπονται οι αλληλεπικαλύψεις και να περιορίζεται ο χρόνος αναμονής. Οι έλεγχοι υγείας θα πρέπει να βασίζονται καταρχήν στην ηλεκτρονική μέτρηση της θερμοκρασίας του σώματος, εκτός εάν καταστούν διαθέσιμες εξίσου ταχείες αλλά αποτελεσματικότερες μέθοδοι ελέγχου.

12.

Άλλοι έλεγχοι εγγράφων και φορτίων —όπως οι καθ’ οδόν έλεγχοι— θα πρέπει να ελαχιστοποιηθούν και να μην υπερβαίνουν τα συνήθη επίπεδα, ώστε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη ροή των εμπορευμάτων και να αποφεύγονται πρόσθετες καθυστερήσεις.

13.

Οι έλεγχοι υγείας και άλλοι έλεγχοι θα πρέπει να πραγματοποιούνται με τρόπο ώστε να ελαχιστοποιούνται οι καθυστερήσεις και, ως εκ τούτου, δεν θα πρέπει να απαιτείται η έξοδος των οδηγών από τα οχήματα.

14.

Τα εθνικά σημεία επαφής που καθορίστηκαν μετά την τηλεδιάσκεψη των Υπουργών Μεταφορών στις 18 Μαρτίου θα πρέπει να συνεργάζονται για να εξασφαλίζουν την αποτελεσματική λειτουργία των «πράσινων λωρίδων» διέλευσης των συνόρων. Η Επιτροπή έχει δημιουργήσει πλατφόρμα στην οποία παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τα συναφή μέτρα που έχουν λάβει τα κράτη μέλη στον τομέα των μεταφορών λόγω της κρίσης (5).

15.

Όσον αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο αντιμετωπίζεται ως μέλος της ΕΕ έως τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, καθώς και τις γειτονικές χώρες εκτός ΕΕ, τις χώρες-μέλη του ΕΟΧ, την Ελβετία, τις χώρες και οικονομίες των Δυτικών Βαλκανίων, καθώς και τη συνεργασία με χώρες που συμμετέχουν στον μηχανισμό πολιτικής προστασίας της Ένωσης, ιδίως δε εκείνες που βρίσκονται στο εκτεταμένο δίκτυο ΔΕΔ-Μ, οι αντίστοιχες εθνικές αρχές καλούνται να συνεργάζονται στενά με το δίκτυο σημείων επαφής της ΕΕ. Αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου να ευθυγραμμιστούν πλήρως όλες οι αναγκαίες διαδικασίες για τη διασφάλιση της ροής όλων των εμπορευμάτων, τόσο αυτών που προορίζονται για τις χώρες αυτές όσο και αυτών που διαμετακομίζονται από ένα μέρος της ΕΕ (ή αυτής της ευρύτερης ομάδας χωρών) σε άλλο. Η Επιτροπή θα συνεργαστεί επίσης στενά με τη Μόνιμη Γραμματεία της Κοινότητας Μεταφορών για να διευκολύνει τον συντονισμό και την εφαρμογή των μέτρων μεταξύ της ΕΕ και των έξι χωρών των Δυτικών Βαλκανίων. Με την επιφύλαξη ειδικών ελέγχων επί των εμπορευμάτων ή των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών, οι οποίοι συνδέονται εγγενώς και συνήθως με τη διέλευση των εξωτερικών συνόρων της ενιαίας αγοράς, της τελωνειακής ένωσης ή του χώρου Σένγκεν, αντίστοιχα, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόζουν στα εξωτερικά σύνορα στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις οδηγίες εφαρμογής που ορίζονται στην παρούσα ανακοίνωση.

16.

Τα κράτη μέλη θα πρέπει να αναστείλουν προσωρινά όλα τα ισχύοντα είδη περιορισμών οδήγησης (απαγορεύσεις οδήγησης τα Σαββατοκύριακα ή τη νύχτα, απαγορεύσεις σε συγκεκριμένους τομείς, κ.λπ.) για τις εμπορευματικές μεταφορές στο σύνολο της επικράτειάς τους. Η αναστολή αυτών των απαγορεύσεων οδήγησης θα συμβάλει στην ομαλότερη ροή της κυκλοφορίας.

17.

Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εξασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα κατάλληλων εγκαταστάσεων υγιεινής και προμηθειών τροφίμων/εστίασης για τους εργαζομένους στον τομέα των μεταφορών στις κύριες διαδρομές μεταφοράς. Δεδομένου ότι είναι πιθανόν να μην υπάρχουν διαθέσιμα καταλύματα κατά μήκος των διαδρομών, και προκειμένου να περιοριστεί η έκθεση στον ιό, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο επείγουσας αναστολής της απαγόρευσης ανάπαυσης των εργαζομένων του τομέα των μεταφορών στις καμπίνες των οχημάτων, σύμφωνα με το άρθρο 14 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 561/2006 (6). Για περιόδους που υπερβαίνουν τις 30 ημέρες, σε περίπτωση συνεχιζόμενων προβλημάτων, η Επιτροπή θα εξετάζει ευνοϊκά τα αιτήματα των κρατών μελών για έγκριση της παράτασης των εν λόγω εξαιρέσεων.

18.

Η Επιτροπή παροτρύνει τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν διαδρόμους ασφαλούς διέλευσης για να μπορούν οι ιδιώτες οδηγοί και οι επιβάτες τους, όπως οι εργαζόμενοι στους τομείς της υγείας και των μεταφορών, καθώς και όλοι οι πολίτες της ΕΕ που επαναπατρίζονται, ανεξάρτητα από την ιθαγένειά τους, να διέρχονται άμεσα και κατά προτεραιότητα μέσω της χώρας σε οποιαδήποτε κατεύθυνση είναι αναγκαία κατά μήκος του δικτύου ΔΕΔ-Μ, τηρώντας την υποχρέωση να παραμένουν αυστηρά στην καθορισμένη διαδρομή και να πραγματοποιούν τις απαραίτητες ελάχιστες στάσεις για ανάπαυση. Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να μεριμνούν ώστε να διαθέτουν τουλάχιστον έναν λειτουργικό αερολιμένα για πτήσεις επαναπατρισμού και παροχής διεθνούς βοήθειας.

2.   Καλύτερη προσαρμογή της εφαρμογής των κανόνων για τους εργαζομένους στον τομέα των μεταφορών

19.

Στο πλαίσιο της συνολικής προσπάθειας για τη διατήρηση των βασικών ροών μεταφορών, τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να αναλάβουν δράση για να διασφαλίσουν την ελεύθερη κυκλοφορία, εντός της ΕΕ, όλων των εργαζομένων που απασχολούνται σε διεθνείς μεταφορές σε όλους τους τρόπους μεταφοράς, όπως οι οδηγοί, οι ναυτικοί, οι πιλότοι, τα πληρώματα, οι επιθεωρητές φορταμαξών, οι εργαζόμενοι στον τομέα της συντήρησης κ.λπ.

20.

Ειδικότερα, κανόνες όπως οι περιορισμοί των μετακινήσεων και η υποχρεωτική καραντίνα των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών που δεν εμφανίζουν συμπτώματα θα πρέπει να αρθούν, χωρίς να θίγεται το δικαίωμα των αρμοδίων αρχών να λάβουν αναλογικά και ειδικά προσαρμοσμένα μέτρα για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μετάδοσης. Για παράδειγμα, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εγκαταλείψουν απαιτήσεις σύμφωνα με τις οποίες οι ασυμπτωματικοί εργαζόμενοι στον τομέα των μεταφορών υποχρεούνται να προσκομίζουν ιατρικό πιστοποιητικό για να αποδεικνύουν ότι η κατάσταση της υγείας τους είναι καλή. Τέτοιου είδους απαιτήσεις είναι δυσανάλογες και περιορισμένης αξίας, δεδομένης της πιθανότητας ασυμπτωματικής λοίμωξης μετά την έκδοση του εν λόγω πιστοποιητικού και δεδομένου ότι η πρόσβαση σε ιατρούς είναι ήδη περιορισμένη λόγω της έξαρσης της νόσου COVID-19.

21.

Οι εργαζόμενοι δεν θα πρέπει να παρεμποδίζονται κατά τη διέλευση εσωτερικών συνόρων για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους στον τομέα των μεταφορών: τα διεθνώς αναγνωρισμένα πιστοποιητικά επαγγελματικής ικανότητας θα πρέπει να θεωρούνται επαρκή για την απόδειξη της απασχόλησης των εργαζομένων στις διεθνείς μεταφορές. Κατά τη διάρκεια της έξαρσης της νόσου Covid19, τα εν λόγω πιστοποιητικά θα πρέπει προσωρινά να θεωρούνται ισχύοντα για εύλογο χρονικό διάστημα πέραν της ημερομηνίας λήξης τους.

22.

Εάν χρειαστεί, για παράδειγμα ελλείψει διεθνώς αναγνωρισμένου πιστοποιητικού επαγγελματικών ικανοτήτων (π.χ. οδηγών μικρών φορτηγών) ή σε περίπτωση που το πιστοποιητικό έχει λήξει, τα κράτη μέλη μπορούν να ζητήσουν επιστολή από τον εργοδότη του εργαζομένου για να διαπιστωθεί η καλή του πίστη, σε συνδυασμό με τα κατάλληλα έγγραφα ταυτότητας, ώστε να μπορεί να διέρχεται τα εσωτερικά σύνορα κατά την άσκηση του επαγγέλματός του. Η Επιτροπή διευκολύνει τη διαδικασία αυτή παρέχοντας ένα τυποποιημένο υπόδειγμα επιστολής (παράρτημα 3).

23.

Όταν κρίνεται αναγκαίο από τις εθνικές αρχές, ο έλεγχος της υγείας των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών θα πρέπει καταρχήν να βασίζεται στην ηλεκτρονική μέτρηση της θερμοκρασίας του σώματος. Οι έλεγχοι της θερμοκρασίας των οδηγών δεν θα πρέπει κανονικά να διενεργούνται πάνω από τρεις φορές ημερησίως. Σε περίπτωση που ο εργαζόμενος είναι εμπύρετος και οι συνοριακές αρχές κρίνουν ότι δεν θα πρέπει να του επιτραπεί να συνεχίσει το ταξίδι του, ο εργαζόμενος στον τομέα των μεταφορών θα πρέπει να έχει πρόσβαση στην κατάλληλη ιατρική περίθαλψη. Το οικείο κράτος μέλος θα πρέπει να παρέχει τις κατάλληλες εγκαταστάσεις για την προσωρινή αποθήκευση των οχημάτων μέχρι την άφιξη των οδηγών αντικατάστασης.

24.

Η Επιτροπή συνιστά επίσης τη λήψη μέτρων για την ενίσχυση της υγιεινής στους αερολιμένες, τους λιμένες, τους σιδηροδρομικούς σταθμούς και άλλους κόμβους χερσαίων μεταφορών. Θα πρέπει επίσης να εξεταστεί ο ορισμός προσωπικού προτεραιότητας σε κόμβους μεταφορών, μεταξύ άλλων και μέτρα για την εξασφάλιση της απολύμανσης. Θα πρέπει να ακολουθούνται συστάσεις για τη διασφάλιση της ασφάλειας των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών, όπως εκείνες που αναφέρονται στο παράρτημα 2.

25.

Για να εξασφαλιστεί η συνέχιση της ροής των εμπορευμάτων και των υλικών, ιδίως των νωπών τροφίμων και των βασικών προϊόντων διατροφής, των ζώντων ζώων και των ζωοτροφών, των εισροών γεωργικής παραγωγής, των φαρμάκων, συμπεριλαμβανομένων των κτηνιατρικών φαρμάκων, των μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ) και των ουσιών ανθρώπινης προέλευσης, καθώς και των βιομηχανικών εισροών για την παραγωγή και τη διατήρηση αυτών των διαδικασιών, οι εργαζόμενοι στον τομέα των μεταφορών και οι φορείς εκμετάλλευσης κρίσιμων και βασικών υπηρεσιών αλυσίδων εφοδιασμού σε όλους τους τρόπους μεταφοράς θα πρέπει να θεωρούνται, αφού καλυφθούν οι αμιγώς ιατρικές ανάγκες, ως μία από τις ομάδες προτεραιότητας όσον αφορά τη διανομή και τη διάθεση των μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ), όπως προϊόντα απολύμανσης και γάντια.

26.

Τα κράτη μέλη θα πρέπει να συνεργάζονται για να διευκολύνεται ο επαναπατρισμός των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών των οποίων οι συμβάσεις εργασίας έχουν λήξει, καθώς και να τους παρέχουν κάθε αναγκαία συνδρομή για να επιστρέψουν στις χώρες τους.

27.

Όλες οι προαναφερθείσες αρχές θα πρέπει να ισχύουν επίσης για τους υπηκόους τρίτων χωρών, εφόσον είναι απαραίτητοι για τη διασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας εμπορευμάτων εντός της ΕΕ και προς αυτή.

(1)  https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-migration/20200316_covid-19-guidelines-for-border-management.pdf

(2)  Οι αρχές σχετικά με τη μεταφορά εμπορευμάτων στην παρούσα ανακοίνωση εφαρμόζονται κατ’ αναλογία στις μεταφορές αποβλήτων βάσει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1013/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14 Ιουνίου 2006, για τις μεταφορές αποβλήτων (ΕΕ L 190 της 1.7.2006, σ. 1).

(3)  https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/site/en/maps.html

(4)  Βλ. σχετικά το παράρτημα 1 και στο διαδίκτυο: Σημεία διέλευσης συνόρων του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ)

(5)  https://ec.europa.eu/transport/coronavirus-response_en· διεύθυνση επικοινωνίας: EU-COVID-TRANSPORT@ec.europa.eu

(6)  Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 561/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Μαρτίου 2006, για την εναρμόνιση ορισμένων κοινωνικών διατάξεων στον τομέα των οδικών μεταφορών και για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 3821/85 και (ΕΚ) αριθ. 2135/98 του Συμβουλίου καθώς και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 3820/85 του Συμβουλίου (ΕΕ L 102 της 11.4.2006, σ. 1).


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1

Σημεία διέλευσης συνόρων του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) *

Image 1


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2

Συστάσεις για οδηγούς, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταφορών και αρμόδιες δημόσιες αρχές που εμπλέκονται στις εμπορευματικές μεταφορές μετά την έξαρση της νόσου COVID-19

Οι συστάσεις αυτές δεν θίγουν την ανάγκη να τηρούνται οι ειδικοί κανόνες υγιεινής, κοινωνικής αποστασιοποίησης ή άλλοι κανόνες που επιβάλλουν οι εθνικές αρχές στην επικράτειά τους.

Η κοινωνική αποστασιοποίηση θα πρέπει να αποτελεί τον κανόνα και οι οδηγοί θα πρέπει, στο μέτρο του δυνατού, να αποφεύγουν την έξοδο από την καμπίνα του φορτηγού τους για κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.

Οι εργοδότες θα πρέπει να παρέχουν στους οδηγούς υγρό καθαρισμού/απολύμανσης και σαπούνι.

Οι εργοδότες θα πρέπει να ενημερώνουν τους οδηγούς για τις συστάσεις του παρόντος παραρτήματος.

Η χρήση ψηφιακών εγγράφων θα πρέπει να ενθαρρύνεται και οι εργοδότες θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να διαβιβάζουν εκ των προτέρων τα έγγραφα στις εταιρείες, όταν γνωρίζουν ότι η προσκόμιση των εγγράφων αυτών μπορεί να απαιτηθεί στα σημεία φόρτωσης/εκφόρτωσης.

Όταν δεν μπορούν να αποφευχθούν οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, οι οδηγοί θα πρέπει να φορούν κατάλληλα μέσα προστασίας, όπως γάντια.

Η καμπίνα του φορτηγού θα πρέπει να απολυμαίνεται μεταξύ κάθε νέας χρήσης (π.χ. όταν ο οδηγός ή το προσωπικό κόμβου μεταφορών οδηγεί το όχημα).

Στους χώρους φόρτωσης και εκφόρτωσης:

Στα σημεία φόρτωσης και εκφόρτωσης, οι οδηγοί θα πρέπει, στο μέτρο του δυνατού, να παραμένουν στην καμπίνα του φορτηγού τους.

Οι δραστηριότητες φόρτωσης και εκφόρτωσης θα πρέπει, στο μέτρο του δυνατού, να εκτελούνται από το τοπικό προσωπικό της επιχείρησης που παραλαμβάνει/αποστέλλει τα εμπορεύματα. Όταν απαιτείται οι οδηγοί να επιβλέπουν τις δραστηριότητες αυτές, θα πρέπει να παραμένουν σε ελάχιστη απόσταση ασφαλείας από το λοιπό προσωπικό και να φορούν τα διαθέσιμα μέσα προστασίας, όπως γάντια.

Όλα τα έγγραφα που σχετίζονται με τη μεταφορά θα πρέπει να αποστέλλονται εκ των προτέρων ηλεκτρονικά από την εταιρεία, όταν αυτό είναι δυνατόν. Όταν ανταλλάσσονται έγγραφα σε έντυπη μορφή σε σημείο φόρτωσης/εκφόρτωσης, συνιστάται οι οδηγοί / το προσωπικό να χρησιμοποιούν γάντια, αντιβακτηριδιακό υγρό χεριών ή να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι και νερό αμέσως μετά.

Διαλείμματα και χρόνοι ανάπαυσης:

Οι οδηγοί θα πρέπει να εφαρμόζουν την κοινωνική αποστασιοποίηση κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και των περιόδων ανάπαυσης όταν βρίσκονται καθ’ οδόν. Κατά τη διάρκεια αυτών, συνιστάται να αποφεύγονται οι στενές επαφές με άλλους ανθρώπους (οδηγούς, προσωπικό χώρων στάθμευσης κ.λπ.).

Τα γεύματα θα πρέπει να λαμβάνονται, στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, σε υπαίθριο χώρο μακριά από άλλα άτομα ή στην καμπίνα του φορτηγού. Όταν οι υπηρεσίες εστίασης είναι διαθέσιμες σε χώρους στάθμευσης, συνιστάται οι οδηγοί να μην τρώνε στο εστιατόριο/στην καφετέρια, αλλά να παραγγέλλουν τρόφιμα σε πακέτο και να τα καταναλώνουν μακριά από άλλα άτομα.

Κατά τη διάρκεια των ελέγχων και στις ουρές αναμονής στα σύνορα:

Κατά κανόνα, δεν θα πρέπει να απαιτείται από τους οδηγούς να εγκαταλείπουν την καμπίνα του φορτηγού τους για ελέγχους.

Κατά τη διάρκεια των ελέγχων εγγράφων, τα έντυπα έγγραφα θα πρέπει να ανταλλάσσονται με τήρηση ελάχιστης απόστασης ασφαλείας. Όταν απαιτείται η συμπλήρωση εγγράφων από τους οδηγούς, οι εθνικοί ελεγκτές θα πρέπει να επιτρέπουν στους οδηγούς να τα συμπληρώνουν στην καμπίνα του φορτηγού.

Σε περίπτωση που ανταλλάσσονται ή ελέγχονται έγγραφα σε έντυπη μορφή, συνιστάται η χρήση αντιβακτηριδιακού υγρού χεριών ή το πλύσιμο των χεριών με νερό και σαπούνι, όταν αυτό είναι δυνατό. Συνιστάται οι οδηγοί / το προσωπικό να χρησιμοποιούν γάντια, αντιβακτηριδιακό υγρό χεριών ή να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι και νερό αμέσως μετά.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 3

Υπόδειγμα πιστοποιητικού για εργαζομένους στις διεθνείς μεταφορές

Image 2

Πιστοποιητικό για εργαζομένους στις διεθνείς μεταφορές

Βεβαιώνεται ότι το πρόσωπο:

Όνομα και επώνυμο:

Ημερομηνία γέννησης:

Τόπος διαμονής:

ασκεί δραστηριότητες στον τομέα των διεθνών μεταφορών ως *

οδηγός βαρέος φορτηγού οχήματος (HGV)

οδηγός λεωφορείου

μέλος πληρώματος αεροσκάφους δημόσιων μεταφορών

μηχανοδηγός

μέλος πληρώματος αμαξοστοιχίας

επιθεωρητής επιβατάμαξας

πλοίαρχος/κυβερνήτης σκάφους

μέλος πληρώματος σκάφους

προσωπικό διοίκησης οδικού δικτύου

οδηγός οχήματος χωρητικότητας έως 9 ατόμων, το οποίο μεταφέρει μία από τις ανωτέρω κατηγορίες προσώπων, είναι υπάλληλος του ίδιου εργοδότη και τα μεταφέρει προς ή από τον χώρο εργασίας, και διαδρομές χωρίς φορτίο που συνδέονται με τις εν λόγω μεταφορές

* Σημειώνεται με σταυρό

Τόπος, ημερομηνία:

Για την εταιρεία/υπηρεσία /τον οργανισμό (όνομα και υπογραφή):

Η ανακοίνωση της επιτροπής

Υπόδειγμα πιστοποιητικού για εργαζομένους στις διεθνείς μεταφορές