Οδική ασφάλεια: Πώς θα μειωθεί ο φόρος αίματος στην άσφαλτο

0
50

Αναδημοσίευση από άρθρο από την εφημερίδα ΑΥΓΗ

«Είμαστε όλοι υποψήφια θύματα τροχαίου ατυχήματος» επισημαίνει στην «Α» ο βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ και πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής Γιώργος Ουρσουζίδης τονίζοντας την ανάγκη για πρόληψη και εκπαίδευση στην οδική ασφάλεια.

Η αρμόδια επιτροπή της Βουλής μάλιστα αναμένεται να προχωρήσει στην κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων καθώς έχει ολοκληρωθεί η συλλογή δεδομένων, η διαβούλευση και ακρόαση των σχετικών φορέων, από δημόσιους έως ιδιωτικούς φορείς -π.χ. σωματεία ή συλλόγους οδικής ασφάλειας ή συγγενών που έχουν χάσει σε τροχαίο συγγενή τους-, ενώ ακόμα έχει ζητηθεί και η συνδρομή της ακαδημαϊκής κοινότητας.

«Συνολικά την τελευταία εξαετία (2012 – 2017) θρηνήσαμε 4.999 νεκρούς, είχαμε 6.453 βαριά τραυματίες / ανάπηρους και 80.060 ελαφρά τραυματίες» σημειώνει ο Γ. Ουρσουζίδης στον απολογισμό των τροχαίων δυστυχημάτων που συντάσσει στο πλαίσιο της δουλειάς του στην επιτροπή.

Πίσω από κάθε νεκρό, εκτός από τον απέραντο πόνο και την οδύνη για τις οικογένειες που έχασαν τους ανθρώπους τους, κρύβεται και χρηματικό κόστος, όπως έχει αναδείξει στο πρόσφατο πόρισμά της η Ειδική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων, υπογραμμίζει στην «Α» και προσθέτει ότι το κόστος της κατασκευής ενός δρόμου δεν πρέπει να το υπολογίζουμε μόνο με το άθροισμα των υλικών και των μεροκάματων που δαπανήθηκαν, αλλά να υπολογίζεται σε βάθος χρόνου σε συνάρτηση και με το πόσοι τελικά συμπολίτες μας θα σωθούν από έναν πιο ασφαλή δρόμο.

Αν ρίζουμε το βάρος στην πρόληψη, τα χρήματα που θα δαπανηθούν εκεί ουσιαστικά θα επιστρέψουν στην κοινωνία στο πολλαπλάσιο, μας εξηγεί.

«Τα τελευταία 18 έτη, από το 2.000 μέχρι το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. είχαμε 267.404 τροχαία συμβάντα με 23.934 νεκρούς, 34.108 βαριά τραυματίες / ανάπηρους και 303.113 ελαφρά τραυματίες» σημειώνεται στον απολογισμό, συμπληρώνοντας ότι κατά τη διάρκεια των 18 αυτών ετών «η χώρα μας δαπάνησε πάνω από 87.000.000.000 ευρώ, ήτοι περί τα 5 δισ. ετησίως, που αναλογούν στο 3% του ΑΕΠ!».

Μείωση των ανθρώπινων απωλειών κατα τον τελευταίο ενάμιση χρόνο

Φέτος ο απολογισμός του πρώτου εξαμήνου του 2018, που συντάχθηκε στο πλαίσιο της Επιτροπής της Βουλής, δείχνει μείωση στις ανθρώπινες απώλειες και τους τραυματισμούς σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αυτόν τον απολογισμό, «καταγράφονται 20 λιγότεροι νεκροί, 13 λιγότεροι βαριά τραυματίες και 135 λιγότεροι ελαφρά τραυματίες σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2017».

Όπως υπογραμμίζει ο Γ. Ουρσουζίδης, ήδη το πρώτο εξάμηνο του 2017 είχε αρχίσει να καταγράφεται μείωση με 69 λιγότερους νεκρούς, 131 λιγότερους βαριά τραυματίες / ανάπηρους και 567 λιγότερους ελαφρά τραυματίες σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016.

Η μείωση στις ανθρώπινες απώλειες από τροχαία δυστυχήματα δεν προέρχεται από τη μείωση των ταξιδιών εξαιτίας της κρίσης, διευκρινίζει, καθώς τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέγει στο πλαίσιο της επιτροπής, εμφανίζεται μια αύξηση στις χιλιομετρικές αποστάσεις που διανύονται μετά από μια πεντάχρονη μείωση.

Όπως επισημαίνεται στον απολογισμό, κατά το 2017 είχαμε την ολοκλήρωση σημαντικών οδικών έργων, όπως η Ιόνια οδός, που συνεισέφεραν στην οδική ασφάλεια των οδηγών.

Οι τουριστικές περιοχές και τα νησιά οι πιο επικίνδυνες για τροχαία

Σύμφωνα με τον απολογισμό αυτόν, καταγράφεται ότι για το 2017 στην κατάταξη περιφερειακών ενοτήτων ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας «στην πρώτη θέση βρίσκεται η Λευκάδα (όπως και το 2016), με 46 τροχαία ατυχήματα και 62 παθόντες από αυτά. Οι 5 ήταν νεκροί, 4 βαριά τραυματίες και 53 ελαφρά τραυματίες. Με πληθυσμό 25.000 περίπου κατοίκους και με μικρό οδικό δίκτυο, θεωρείται υπερβολικά μεγάλος ο αριθμός των παθόντων».

Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνουν οι Κυκλάδες, ενώ «η μεγαλύτερη αύξηση στους νεκρούς από τα τροχαία ατυχήματα καταγράφεται στην περιφερειακή ενότητα της Βοιωτίας με 11 επιπλέον από το 2016, η οποία καταλαμβάνει την όγδοη θέση από τη δέκατη έκτη όπου ήταν το προηγούμενο έτος».

Η μεγαλύτερη μείωση «καταγράφηκε στην Αττική με 26 λιγότερους νεκρούς, στις Σέρρες με 16 θανόντες λιγότερους από το 2016, στην Πέλλα με 13, στην Κόρινθο με 10, στα Ιωάννινα και την Αργολίδα με 6 νεκρούς λιγότερους».

Στον τελευταίο αυτόν απολογισμό ο Γ. Ουρσουζίδης διαπιστώνει ότι και για το 2017, όπως διαπιστώθηκε και τα προηγούμενα χρόνια, το πρόβληματα των τροχαίων δυστυχημάτων είναι εντονότερο στις περιοχές όπου το οδικό δίκτυο «δεν είναι σε καλή κατάσταση, στα νησιά, όπου το καλοκαίρι δέχονται πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών, κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και το οδικό δίκτυο είναι κακό και άγνωστο στους επισκέπτες (Κρήτη, Επτάνησα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα)».

Είναι και θέμα παιδείας

«Στην επιτροπή και βουλευτές αλλά και άνθρωποι από ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς που ασχολούνται με την ασφάλεια καταλήξαμε σε έναν κοινό τόπο, ότι είναι και θέμα παιδείας» προσθέτει ο Γ. Ουρσουζίδης και παραπέμπει στην κοινή πρωτοβουλία των υπουργείων Παιδείας και Μεταφορών με το e-drive, μια εκπαιδευτική πλατφόρμα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας, αλλά και τις σχετικές εκδηλώσεις σε σχολεία.

Πηγή: Ζώτου Έλλη, ΑΥΓΗ